פעם שנאתי את הביטוי: "נאום מעלית" – זה פשוט שיגע אותי. אבל, כולם משתמשים בביטוי זה בכל העולם, אז רשמית ויתרתי והחלטתי – אני הולך על זה!
הביטוי התפתח מתוך הרעיון שאתם נמצאים בתוך מעלית פשוטו כמשמעו, יש לכם דקה אחת ואולי אף פחות מכך, להגיד מי אתם ובמה אתם עוסקים. מה תגידו? אני רוצה להזכיר לכם, כי נאום המעלית אינו נאום מכירה… זוהי דרך יצירתית ותכליתית לחלוק עם אנשים מי אתם ובמה אתם עוסקים, באופן שייצר עניין אצל מי שמקשיב.
כעת שאתם חושבים על כך, להלן הכללים שלי ליצירת נאום מעלית שייצר מעורבות:
- אל תבצעו את נאום המעלית – במעלית! נאום מעלית מבלי שהתבקשתם לעשותו, הוא בעיקרון, שיחה קרה פנים אל פנים. אני נפלתי קורבן לכך. אל תחטאו בכך, אלא אם כן מישהו שאל אתכם במה אתה עוסקים. במידה ולא, רק תברכו אותם ביום טוב, והמשיכו הלאה. מקומו של נאום המעלית הוא מחוץ למעלית, ועליו להתבצע במקום ובסביבה הנכונה.
- עשו זאת נכון. הנאום צריך להיות קצר. זו פרזנטציה מהירה ולא הקראת הספר "מלחמה ושלום". המצגת שלכם צריכה להיות יותר כמו עבודת אומנות מאשר פרוייקט מחקר. עליכם להיות תמציתיים ולהתאמן רבות על מצגת שכזו כדי להציג את עצמכם בצורה מגובשת ומקצועית. כמו כן חשוב לנהוג בטבעיות. אתם צריכים לתרגל זאת, אך לא להישמע כמי שמתאמן. תימנעו מלהישמע מבויימים ומלאכותיים.
- עז"פ – עשו זאת בפשטות. אל תנסו להסביר את כל מה שאתם עושים בזמן הקצר שיש לכם. התוצאה תהייה או יותר מידי מידע (ובכך אתם מפרים את כלל מספר 2), או שזה יהיה מידי מעורפל בשביל שיהיה לכך ערך כלשהו. ע"י שמירת הפשטות של נאום המעלית שלכם, יש לכם יותר סיכוי לתפוס את תשומת הלב של המאזין, לעניין אותו ביצירתיות שלכם ובכך ליצור עניין במוצר או בשירות שאתם מספקים.
- אל תשתמשו בעגה מקצועית – אם בכל נקודת זמן שהיא, אותו אדם חייב לשאול אותכם "למה הכוונה", איבדתם אותו באופן רשמי. לחצו על הכפתור לקומה הבאה וצאו עכשיו (אני יודע.. אינכם באמת בתוך מעלית, אבל באמת שאיבדתם את תשומת הלב שלו).
- שתפו את הבידול שלכם – הבידול שלכם, מה שמייחד אתכם יכול לסייע לכם רבות במצגת האישית שלכם. אחת הדוגמאות למצגת טובה היא במקום להגיד את המשפט התפל והכללי של "אני מאמן ויועץ" תגידו – "אני עוזר לאנשים לעבוד פחות, לעשות יותר, ולייצר הפניות לכל החיים". זוהי דרך קצרה, חזקה ואינפורמטיבית – השילוב המושלם לחלק מהמצגת האישית שלך.
- בעת הכנת המצגת האישית שלך, חשבו כיצד להתחיל עם משהו מדוייק המתאר מה יש למי שמקשיב לך להרוויח ממך. החבר שלי, אנדי באונדס, קורא לכך "מה שאחרי". עבור המצגת האישית שלכם, זה יכול להיות משהו פשוט כמו, "אני מסייע לאנשים להגדיל את מכירותיהם ב- 33%, להעלות את אחוזי סגירת העסקאות שלהם ל -80%, או להכפיל את מספר הלקוחות החדשים שלהם בכל חודש".
התמקדו ב-"מה עומד אחרי" שסיפקתם מהמוצר או השירות שלכם. - עברו את מבחן "הגבה". חבר טוב שלי נוסף, סם הורן, המחבר של "ביום מן הימים אינו יום בשבוע, ו בום!". בספרו הוא כותב על מבחן "הגבה". כאשר אתה מציגים את עצמכם, הביטו על הגבות של אלה המקשיבים לכם. אם מה שהינכם אומרים במצגת האישית שלכם גורם לאנשים להרים גבה, תפסתם אותם! בכך, גרמתם לאנשים לרצות לשמוע עוד, וזה בדיוק מה שאתם מעוניינים שיקרה. מצד שני, אם הגבות של אלה המקשיבים לך מתכווצות – בלבלתם אותם. זה הזמן לחשוב על מצגת אישית שונה.
אם תזכרו את שבעת החוקים הנ"ל בכל עת שאתם מכינים את המצגת האישית שלכם, הדבר יבדל אתכם מהקהל. זהו הזמן ללחוץ על "פתח דלת" במעלית, לצאת החוצה ולהגיש את המצגת האישית שלכם.
מאמר זה מבוסס על חומרים מספרו של דר' איוון מייזנר, Networking Like a Pro" " (לעשות נטוורקינג כמו מקצוען)
ד"ר אייון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times . ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), – ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בספרו החדש: Who’s in Your Room, The Secret to Creating Your Best Life ב-Amazon.com