כשמפסיקים לשוחח בצורה רציונלית, המחלוקות מחריפות. בין אם זה ביחסים האישיים שלנו, בקבוצות נטוורקינג, או בהתנהלות העסקית, כשהתקשורת מפסיקה – המצב נוטה להתדרדר. ביליתי שעות ארוכות בהתבוננות באינטראקציות בינאישיות ובתקשורת, ואני יכול לומר לכם ללא ספק שקונפליקטים לא מסלימים כך סתם בלי סיבה. הם לרוב מתחילים בקטן וגדלים ככל שהשיח מתערער.הקשבה פעילהאחת הסיבות הנפוצות למשברי תקשורת היא היעדר הקשבה פעילה. הקשבה פעילה היא אבן יסוד של תקשורת בינאישית, וכוללת הבנה מלאה ואמפתיה לנקודת המבט של הזולת. כשמישהו מרגיש שלא שומעים או מבינים אותו, הוא עשוי לעבור למגננה ולהינעל בפני מה שהאדם השני אומר. היעדר הקשבה הוא אחת הדרכים שבהן קונפליקט עשוי להסלים. הקשבה פעילה נשמעת כמו עניין פשוט, אבל היא עשויה לאתגר אתכם. כשאתם משוחחים עם מישהו והוא מדבר, שתקו. הקשיבו לו. הקדישו תשומת לב למה שהוא אומר. במקום סתם לחכות לתורכם, גלו מעורבות פעילה בשיחה, ובקשו להבין את נקודת המבט שלו. כך תוכלו לייצר דיאלוג פורה יותר שעשוי להוביל להתרת הקונפליקט. התמקדו בפתרוןעוד סיבה נפוצה למשברי תקשורת היא כאשר צד אחד או שניהם מתעקשים להיות צודקים במקום למצוא את הפתרון. זוהי בעיה נפוצה בסיטואציות עסקיות, שבהן הנפשות הפועלות דואגות יותר להגן על האינטרסים שלהן מאשר למצוא פתרון שמועיל לשני הצדדים. בכל תרחיש שהוא, אם כל מה שאתם עושים זה להתמקד בבעיות, אתם הופכים למומחי בעיות. אבל כשאתם מתמקדים בפתרונות, אתם יכולים להפוך למומחי פתרונות. כשאנשים ממוקדים בלהיות צודקים ולא בלמצוא פתרון, הם נוטים להתקשח ולהיות פחות נוחים לפשרה – מה שעשוי להסלים את הקונפליקט, עם שני צדדים שמתחפרים בעמדותיהם. הדרך להימנע מכך היא לגשת לשיחות בגישה של שיתוף פעולה ולא של תחרות. כשמתמקדים במציאת פתרון שיועיל לכולם, ולא רק לעצמנו, יש סיכוי טוב יותר לייצר שיח שיוביל לתוצאה מוצלחת. ביסוס אמוןאחת הסיבות המרכזיות למשברי תקשורת היא היעדר אמון. אמון הוא המפתח לכל מערכת יחסים אישית ומקצועית. כשהוא מופר, קשה לבסס דיאלוג בונה, כיון שכל אחד מהצדדים מטיל ספק בכוונות הצד השני. בכדי לבסס אמון, חשוב להקפיד על תקשורת שקופה וכנה, לצד טאקט ודיפלומטיה. היו גלויים וישירים לגבי כוונותיכם, ציפיותיכם ומטרותיכם – אבל בצורה דיפלומטית. כך תוכלו לבסס תשתית של אמון שתאפשר שיח מפרה ותמנע קונפליקטים. חשוב להכיר גם בתפקיד שהרגש משחק בהסלמה של קונפליקטים. לרגש יש כוח אדיר להניע התנהגות, וכשאנשים חשים כעס, תסכול או טינה, קשה לייצר דיאלוג בונה. לכן חשוב לנהל את הרגשות שלכם בעת השיחה, במיוחד אם אתם שרויים בכעס או במגננה. אחת השיטות היא לתפוס צעד אחורה ולקחת כמה נשימות עמוקות לפני שאתם מגיבים. זה עשוי לעזור לכם להירגע ולגשת לשיחה ממקום רציונלי ואובייקטיבי יותר. התקשורת היא חלק חיוני מחיינו, ואי אפשר להימנע מקונפליקטים. אבל אם נתמקד בשיפור יכולות התקשורת שלנו ובבניית מערכות יחסים איתנות, נוכל למזער את ההשפעה של הקונפליקטים, ולהניב תוצאות מפרות ומוצלחות יותר לכולם.
ד"ר איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times . ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), – ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בספרו החדש: Who’s in Your Room, The Secret to Creating Your Best Life ב-Amazon.com
|
הדדיות בנתינה ובקבלה יוצרת תחושת שוויון וכבוד הדדי. כאשר מופר האיזון ומתברר כי צד אחד...