"הנותן מקבל" הינה פילוסופיה המבוססת על חוק ההדדיות. בקבוצות רישות עסקי (נטוורקינג), האנשים אשר מאמצים פילוסופיה זו מתמקדים במתן הפניות עסקיות לחבריהם בקבוצה במקום להתמקד בחיפוש לקוחות לעצמם. כתוצאה מגישה זו, החברים האחרים בקבוצה להוטים להחזיר את נדיבותם של אלה ע"י העברת הפניות עסקיות אליהם ב. "הנותן מקבל" היא דרך מצוינת לחיות את החיים באופן כללי והיא מהווה תרבות התנהגותית שכולנו יכולים ליישם על עצמנו – כאשר מילת המפתח היא "אנחנו"; אין זו חרב שיש לכוון אל אחרים אשר לא קיבלו פילוסופיה זו על עצמם.
לצערי, ראיתי שימושים לרעה של "הנותן מקבל" מעת לעת, וכפי שניחשתם, הסיבה שאני כותב על כך עכשיו היא שלא מזמן הייתי עד לשימוש שכזה. הרעיון כולו סובל מיישום לקוי כאשר אנו מתחילים להצביע על אחרים ולומר דברים כגון "מארק חסר את גישת 'הנותן מקבל' – הוא עושה את הדברים בצורה הפוכה לגמרי". הדבר המעניין הוא שכאשר אנו אומרים דברים כאלה על אנשים אחרים, לעיתים קרובות זה בגלל שהם לא עושים משהו שאנחנו חושבים שהם צריכים לעשות בעסקים או בחיים.
שוב, "הנותן מקבל" איננה חרב להנפה על אנשים שלא עושים את מה ש-אנחנו חושבים שהם צריכים לעשות. אלא דרך חיים שאנחנו יכולים ליישם על עצמנו ורק על עצמנו. למרבה האירוניה, כאשר אנו מצביעים באצבע על מישהו אחר, שלוש אצבעות מצביעות לכיווננו – זוהי תזכורת מושלמת לאדם שפעולותיו ושיטותיו הם הדבר שצריך להדאיג אותנו באמת, לא כך? אל תהיה האדם שנוטה להאשים אחרים בצרות שלו במקום להתמקד בהתנהגותו שלו עצמו.
אנשים שמשמיעים ביקורת ומצביעים על אחרים יכולים להיות עוקצניים ביותר, וזוהי אחת הסיבות לחשיבות של היותנו מאוד בררנים לגבי האנשים שאנו בוחרים להביא סביבנו (במיוחד במסגרת של קבוצות רישות עסקי). עם זאת, אין ספק כי עדיין יהיו אנשים בחיינו שהם ביקורתיים ושיפוטיים ללא גבול ופשוט מרושעים. אני יודע בבירור שיש כמה כאלה בחיי, כולל אדם אחד במיוחד שנראה כי הפך את הביקורת כלפיי לתחביבו העיקרי. אלה הם האנשים שאוהבים לדבר עליך אך לעולם לא מדברים אתך על סוגיות בעייתיות.
ובכן, מה אתם עושים אם אתם מיישמים את פילוסופיית "הנותן מקבל" בצורה כנה ועקבית, אך יש עדיין מישהו שמנהל התקפה אישית ביותר נגדכם? כיצד תגיבו כאשר הם מתחילים לנופף בפירוש שלהם למושג "הנותן מקבל" מול פרצופכם כאילו היה זה חרב של ביקורת? התשובה פשוטה – היו אתם עצמכם. המשיכו ליישם את הפילוסופיה על עצמכם בכל דרך אפשרית. אנשים מרושעים הם כאלה כי הם לא מסוגלים לשלוט על עצמם. אולי הם בעצם כועסים, אולי היו להם חיים קשים – מי יודע? זה לא באמת חשוב כי הם מי שהם ואין ביכולתכם לשנות אותם. למרות רצוננו העז להתרחק מאנשים אלה, יהיו פעמים שהדבר יהיה כמעט בלתי אפשרי.
להגיד לאנשים שהם טועים לגביכם אף פעם לא עובד (אני יודע זאת מניסיון אישי); הם רק יתקפו אתכם ביתר שאת. אבל אני יכול להגיד לכם מה כן עובד. הדבר שעובד באמת הוא שמישהו אחר עומד ואומר לאדם שמשמיץ אתכם שהוא מתנהג בצורה לא נאותה וכי האמירות שלו הן פשוט לא מתאימות. זה קצת כמו הפניה – אין דבר העולה על התמיכה של צד שלישי… או במקרה זה, על ההגנה מפי צד שלישי.
מדוע אני מעלה את הנושא? כי העובדה היא שבזמן זה או אחר תמצאו את עצמכם בסביבת אדם מרושע – מישהו לוחמני במקום משתף פעולה, מישהו שאומר דברים איומים על מישהו אחר – ואני מבקש לנצל הזדמנות זו כדי לעודד אתכם בעידוד רב לעמוד בגאווה ובבטחה ולהשמיע את קולכם.
אנשים טובים עומדים לצידו של האחר כאשר אנשים עוקצניים אומרים דברים רעים עליו; ואם אתם מיישמים את "הנותן מקבל" כגישה האישית שלכם, אתם כבר יודעים שתמיכתכם באחרים תעודד אחרים לתמוך בכם.
דר' איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN, הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה-New York Times. הוא המייסד ויושב הראש של BNI (www.BNI.com), ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. את סיפרו Networking Like a Pro ניתן לראות ב-www.IvanMisner.com. דר' מייזנר הוא גם שותף בכיר ב-Referral Institute, חברה בינלאומית להכשרה בתחום ההפניות.