מה ההבדל בין מנהיגים שמעוררים רמה גבוהה של מעורבות אצל העובדים/הצוות – ובין אלה שמתקשים לגרום לאנשים לעשות אפילו את המינימום הדרוש בעבודה שלהם?
הסוד נמצא בלדעת כיצד להנהיג מהלב החוצה.
מנהיגים מוצלחים מעוררים השראה בקרב הצוותים שלהם באמצעות העברת חזונם בצורה כזו שלא רק מחוללת התלהבות אלא גם גורמת לאחרים להירתם למשימה במעורבות מלאה. הם מזהים פוטנציאל אצל האנשים שלהם. הם מדריכים את אנשי צוותם לעשות מעל ומעבר. והם מכירים בצורה עקבית בתרומה החיובית של אחרים.
ובעוד שהם דורשים מהאנשים תחת הנהגתם לשאת באחריות, הם בעצמם נותנים דין וחשבון על ביצועים שלהם.
להלן מספר עצות מהלב לגבי כיצד להגביר את מעורבות העובדים/הצוות בחברה שלכם וכיצד ליצור תרבות של הצלחה:
1. דעו את החוזקות והחולשות שלכם
אם ברצונכם להנהיג אחרים, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא להבין את עצמכם. כאשר יש לכם תחושה ברורה של החוזקות והחולשות שלכם, ושל ההשפעה של מעשיכם על אחרים, היכולת שלכם לגרום לאחרים להיות מעורבים משתפרת.
לדוגמא, נגיד שאתם לא מעצבים גרפיים. מדוע לכפות את רעיונותיכם בנוגע לעלון החברה כאשר באפשרותכם להאציל אחריות זו למישהו אחר שיעשה את העבודה בצורה הרבה יותר טובה מכם?
או אולי אתם אנשים מופנמים ששונאים לבצע שיחות שיווק ללקוחות. מדוע לא להעביר משימה זו לאנשים מוחצנים שבורכו ב-"מתת כושר הביטוי" ושמדברים באופן שמעורר אצל אנשים אחרים את הרצון להקשיב להם?
העובדה שאתם יודעים את החוזקות והחולשות שלכם מעניקה לכם את היכולת להבחין מתי הכישורים שלכם יכולים לספק ערך מוסף – או לאו – ומשאירה אתכם פתוחים לאפשרות של האצלת סמכויות והקשבה לאנשים בעלי השקפות שונות.
2. עוררו השראה בצוותים שלכם באמצעות חזון ברור, משכנע ורציף
על-מנת לעורר מעורבות אצל העובדים/הצוות שלכם ולגרום להם לעבוד ללא לאות לקראת השגת מטרה כלשהי, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לעצב חזון ברור ומשכנע לגבי העתיד.
לאיזה הישג אתם והצוות שלכם תגיעו בסופו של דבר? מתי תשיגו אותו? מה ירוויחו כולם לכשמטרה זו תושג?
האם המטרה היא מכובדת, מועילה, מוסרית ומרוממת? מה כל כך משכנע בה? איזה דבר נוסף יושג בו בזמן שהצוות שלכם חותר להגיע למטרה חשובה זו?
כדי לעורר מעורבות מרבית בקרב העובדים/צוות, תצטרכו גם לנסח מה בדיוק הצוות שלכם יהפוך להיות בזמן שהוא לומד וגדל בדרך למימוש החזון שלכם. אנשי הצוות חייבים להיות מסוגלים לראות בעצמם את העתיד כטוב יותר, חכם יותר, בעל ערך רב יותר ובטחות עצמי גדול יותר. הגדרת התוצאה באופן שיש לה חשיבות רגשית עבור הצוות שלכם חייבת להיות חלק מרכזי בחזון שלכם.
לבסוף, האמונה שאתם רוכשים לחזון שעצבתם חייבת להיות בלתי מעורערת. עליכם להאמין שהדבר לא רק אפשרי אלא גם רצוי, מהותי ומחויב המציאות. ועליכם להעביר אמונה זו בוודאות מוחלטת. רק כך תוכלו לעורר את העובדים/הצוות למעורבות הדרושה לכם כדי להפוך את החזון למציאות.
3. הקשיבו לאפשרות
לאחר שהעובדים/צוות שלכם מקבלים את חזונכם, וודאו שאתם באמת מקשיבים להם – לא רק כדי לשמוע את מחשבותיהם והערותיהם, אלא גם כדי לוודא שהם מרגישים שמקשיבים להם. אנשים רוצים לדעת שהם עושים הבדל ושלתובנות ולדעות שלהם יש חשיבות.
כשאתם מקשיבים, התמקדו בלהיות נוכחים ברגע וסקרנים לשמוע דעות אחרות. אז תוכלו לשמוע מה נאמר באמת (באמצעות דיבור או שלא באמצעות דיבור) וליצור דו-שיח אמיתי עם הצוות שלכם, במקום להעביר הוראות או להסביר את תוכנית הפעולה.
הקשבה מסוג זה דורשת רצון להפוך למשהו אחר בעקבות הדברים שאתם שומעים. היא דורשת מכם לשנות את המיקוד, מהקשבה במטרה למצוא את "הדרך הנכונה או הלא נכונה" להקשבה במטרה להבחין בדברים אפשריים.
אנו מכנים גישה זו "הקשבה לאפשרות" (“listening for possibility”). כאשר אתם מקשיבים באמת ואתם פתוחים לכל ההערות והרעיונות, הדבר מאפשר לכם ליצור במשותף גישות חדשות, תוצאות חדשות והטבות חדשות מתוך הרעיונות שאתם שומעים, וזה מעניק לעובדים/צוות שלכם את החופש והיכולת לסייע בעיצוב הדרך שלכם באופנים שאתם לא הייתם יכולים לצפות מראש בעצמכם.
השתתפות פעילה מסוג זה תעורר אצל העובדים/צוות רצון עז עוד יותר לסייע לכם בהפיכת חזונכם למציאות.
4. למדו את הצוות ליטול על עצמם תפקידי מנהיגות
המשמעות של לאמן אנשים להיכנס לפעולה ולסייע להם לפתח את כישורי המנהיגות שלהם היא לא רק שאתם זוכים לחלוק את קבלת ההחלטות, אלא גם שאתם בונים צוות של אנשים חכמים, בטוחים בעצמם ומתנהלים בהכוונה עצמית שמסוגלים להגיב במהירות לתנאים ונסיבות משתנים. וזה יהפוך את חייכם לקלים הרבה יותר.
המפתח ליצירת מנהיגים אחרים בתוך הארגון שלכם נמצא באימון. באמצעות הקשבה עמוקה ותשאול מיומן אתם יכולים לעזור לאחרים לגלות את הפתרונות שלהם עצמם בפני בעיות והזדמנויות.
במקום שתהיו אתם האנשים היחידים שצריכים להבין מה הצעד הבא בו יש לנקוט, אתם יכול לסייע להם לפתח כישורים לפתור בעיות בעצמם ולהמציא את הפתרונות שלהם.
דבר זה לא רק מביא למעורבות מלאה יותר של העובדים/צוות בתהליך, אלא שהוא מייצר יותר זמן ומקום כדי לאפשר לכם להתמקד במה ש-אתם צריכים לעשות כדי לממש את החזון שלכם.
5. עודדו השתפרות המתמדת
אם כבר קראתם את סיפרו של ג'ק, The Success Principles("עקרונות ההצלחה"), אתם יודעים שהוא מעודד אנשים להתחייב להשתפרות מתמדת ובלתי נגמרת. עליכם לעודד זאת בצוותים שלכם על-מנת להגביר את מעורבותם ולהביא אותם ליטול על עצמם תפקידי מנהיגות כאשר הם מסייעים לכם לממש את חזונכם.
הדבר חשוב במיוחד בעולמנו הנוכחי שנמצא בשינוי מתמיד, שבו כמעט בכל חודש מודיעים על טכנולוגיות, שיטות ייצור וכלי שיווק חדשים. ההשתפרות הכרחית לא רק בטרה לשרוד, אלא גם כדי להצליח.
היפגשו עם הצוות שלכם באופן קבוע כדי לקבל מושג נכון לגבי החוזקות, פערי המיומנויות ונושאי העניין שלהם. עודדו אותם לקחת פיקוד על ההתפתחות של הקריירה שלהם ואז עזרו להם ליצור נתיבי השתפרות אישיים שיועילו להם אישית בעוד שהם יגדילו את ערכם בעבור החברה. ספקו את התקציב והזמן הדרושים כדי לסייע להם להשיג את המטרות שלהם.
הפיכת האנשים שלכם למנהיגים שמתנהלים בהכוונה עצמית לא זו בלבד שתשפר את יכולתם לתרום לחזון שלכם אלא גם תזכה הן אתכם והן את החברה שלכם כולה בהכרת תודה ובנאמנות מצדם.
6. שמרו תמיד על האנשים שלכם
בסופו של דבר, אינכם יכולים לעורר אף אחד למעורבות מבלי לזכות בנאמנותם קודם לכן. הדרך הטובה ביותר לעורר נאמנות היא לוודא שהעובדים/צוות שלכם יודעים שאתם תמיד דואגים לאינטרסים שלהם.
אם אינכם נוקטים בגישה או בסגנון עקבי, אם אתם מרשים לצוות שלכם להיות בצד המקבל של אי שביעות הרצון של לקוח או מנכ"ל, אם אתם משייכים לעצמכם נקודות זכות עבור העבודה שלהם או שוכחים לחגוג בפומבי את הצלחותיהם כך שכל החברה תכיר בערך שלהם – סביר להניח שהם לא יתנו בכם אמון.
וללא אמון, אין נאמנות (ויש אפס מוטיבציה) לעשות את המיטב שהם יכולים.
7. אל תפחדו להיות פגיעים בעצמכם
המפתח להיות במודעות עצמית כמנהיגים היא הנכונות להיות טועה, לא לדעת הכול, להכיר בכך שיש לכם דעות קדומות משלכם ולראות היכן הדעות שלכם פשוט מפריעות. לאף אדם אין את כל התשובות ומנהיגים דגולים מכירים בכך שתמיד יש הרבה מה ללמוד. הם מעודדים מתן הערות כנות לגבי פעולתם והם לוקחים אותן ברצינות.
כאשר אתם מוכנים להכיר בשגיאות שלכם ואתם מקשיבים באמת להערות ביקורתיות, מבלי לחפש סיבה הגיונית, להצדיק או להאשים, אתם זוכים להפוך את הרגעים האלה להזדמנויות לימוד עבור עצמכם (ולהזדמנויות "ברות-למידה" עבור הצוות שלכם). אתם יוצרים תרבות יותר פתוחה ושיתופית בין חברי הצוות שלכם ללא הלחץ או המורא של מישהו שמתיימר לדעת הכול.
סוג זה של אמינות ושקיפות הוא היסוד הטוב ביותר שעליו ניתן לבנות תרבות של הצלחה.
כדי להגביר את מעורבות הצוות שלכם, עליכם להפוך למנהיגים ששווה ללכת אחריהם.
מנהיגים בולטים אינם נולדים ככאלה. הם הופכים לבולטים כאשר הם מפתחים מערכת ייחודית של גישות ומיומנויות אותן אפשר הן ללמוד והן ללמד.
דר' איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN, הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה-New York Times. הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), ארגון הנטוורקינג העסקי הגדול בעולם. ניתן לצפות בספריו באתר www.IvanMisner.com. דר' מייזנר הוא גם השותף הבכיר ב-Referral Institute, חברה בינלאומית להכשרה בתחום ההפניות (www.referralinstitute.com).