כל קבוצת נטוורקינג, חווה עליות ומורדות עם הזמן…
למעשה, כל הקבוצות עוברות תהליך טבעי של ארבעה שלבים לאורך "חיי הקבוצה", שאינם בהכרח מתקיימים בסדר כרונולוגי. יש מחזורי עליה ויש מחזורי ירידה. כמה מהקבוצות הטובות ביותר בעולם חוו מאבק, וקבוצה הנמצאת בפסגת העולם היום, יכולה לא להיות שם בעוד שנה מעכשיו. המפתח הוא להכיר את השלבים השונים ולזהות מתי הקבוצה עוברת מחזור של ירידה.
אני זיהיתי ארבעה שלבים הקורים בקבוצות BNI® במהלך 36 השנים האחרונות. שלבים אלה יכולים לחול על כל קבוצות הנטוורקינג. שלבים אלה אינם בהכרח כרונולוגיים, והם יכולים להימשך לפרקי זמן שונים בהתאם לתגובת הקבוצה וחבריה לנקודות הקריטיות של המחזור.
השלב הסופר-אנרגטי
השלב הראשון הוא מה שאני קורא לו השלב הסופר-אנרגטי; קבוצות אלה נמצאות בחלק העליון של המחזור. הן הגדולות ביותר, הן הטובות ביותר, והפוריות ביותר. צוותי ההנהגה שלהם מחוייבים ליישם ולעקוב אחר היעדים שנקבעו להצלחה.
החברים בקבוצות אלה מעורבים לחלוטין, משקיעים מזמנם כדי לבנות מערכות יחסים שיכולות להוביל לקשרים מניבים ביותר ולהפניות. רמת ההתלהבות בקבוצות אלה היא פשוט מחשמלת. הם אינם מוכנים להסתפק בבינוניות כאשר קיימת אופציה למצויינות.
שלב המעורבות
השלב השני נקרא שלב המעורבות. קבוצות המצויות בשלב זה של המחזור משדרות אנרגיות גבוהות וגישה חיובית. הן פועלות באוירה ידידותית עם תרבות מצויינת של תמיכה. מספר החברים בהן הוא גבוה מהממוצע, והם מקפידים על אכיפת המחויבות בקבוצה.
הם גם עושים יותר עסקים מהקבוצה הממוצעת, מאחר והם שומרים על מסגרת מובנית ועל השיטה בזמן שהם מפתחים מערכות יחסים עסקיות ונהנים תוך כדי. זהו שלב מאוד יעיל ופורה.
שלב הסטטוס-קוו
קבוצות הנמצאות בשלב זה הפכו שאננות. ייתכן שהם היו בשלב המעורבות ואיבדו חלק מהניצוץ שגרם להם להצליח. או שהם קבוצה קטנה יותר שהחלה לוותר על צמיחה וקיבלו על עצמם בינוניות. הם חושבים שהדברים הם בסדר כמות שהם, וכי כמות העסקים שהם עושים היא "בסדר".
אין להם מוטיבציה לשפר או לפתח את איכות או כמות החברים בקבוצה. יתכן שהם עוקבים אחר השיטות והתהליכים עבור הארגון שלהם ויתכן שלא. החברים בקבוצה זו איבדו את ההתלהבות שלהם. קבוצות נטוורקינג בשלב הסטטוס קוו מזוהה עם אנשים שקיבלו על עצמם בינוניות בעוד קיימת אפשרות למצויינות.
שלב העמידה במקום (סטגנציה)
בשלב זה של המחזור בחיי הקבוצה, לקבוצות הנטוורקינג יש בעיות רבות: בעיות גישה, בעיית הפניות, נוכחות לקוייה. נראה שרוב החברים בקבוצות אלה מתמקדים בבעיות במקום להתמקד בפתרונות חיוביים. קבוצות אלה הולכות בדרך של כמה שפחות. הם חושבים כי זו עבודה רבה מדי לתהליך הנדרש לצורך צמיחה. הן אינן עוקבות אחר סדר היום, השיטה או המדיניות שנקבעה על ידי הארגון. החברים מתנגדים להדרכה או קבלת עזרה מהמשאבים העומדים לרשותם. חלק מהחברים איבדו עניין ומרגישים שזה לא עובד עבורם ולכן הם עוזבים את הקבוצה. מה שיכול להיות בסדר.
אני קורא לזה הוספה באמצעות הפחתה. לפעמים עליכם להקטין את גודל הקבוצה כדי שהיא תצמח, בדיוק כמו שיח וורדים. עליכם לגזום אותו כדי שהשיח יצמח וילבלב. אם קבוצה מאבדת מספר חברים, במיוחד חברים שלילים, המתמקדים בבעיות, זו יכולה להיות הזדמנות לצמוח ולשגשג.
כמעט כל קבוצות הנטוורקינג עוברות את מחזורי העליה והירידה הללו. קבוצות מצליחות משקיעות יותר זמן בשלב הסופר-אנרגטי והמעורבות מכיוון שהן מאוד טובות בלזהות כשהן מתקרבות למחזור הירידה, ומתחילות מיד לבצע שינויים חיוביים.
קבוצות המצויות בשלב הסטטוס קוו ושלב העמידה במקום, יכולות להפיק תועלת מזיהוי מקומן בתוך המחזור כדי שתוכלנה לעבוד על פיתרונות לבעיות שלהן ולחזור ליסודות. הן לא צריכות להמציא מחדש את הגלגל; כל שעליהן לעשות הוא לעקוב אחר השיטה שהוכחה כעובדת ושנקבעה עבור הארגון שלהם.
________________________________________________________________________________
ד"ר איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times .
ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), – ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בספרו החדש:
Who’s in Your Room, The Secret to Creating Your Best Life ב-Amazon.com