פייסבוק ישראל נדרשו לשלם לאחרונה 9 מיליון שקלים (שיתרמו לצדקה) בתביעה ייצוגית על כך ששלחו בקשות הצטרפות לפייסבוק לאנשים שלא היו מחוברים לפייסבוק. אנשים אלו לא ביקשו לקבל את הצעות החברות והן בכל זאת נשלחו מבלי לקבל את אישורם.
רוב האנשים שונאים לקבל מיילים עם הצעות "מעניינות" או אינפורמציה שלא ביקשו לקבל. ההצעות נשלחו בדרך כלל מאנשים שלא זוכרים שאי פעם פגשו או נתנו את הסכמתם למשלוח ניוזלטרים. לזה קוראים "ספאם".
לפי ויקיפדיה: "ספאם" = שיווק אגרסיבי, השואף לחשוף מוצר או שירות למספר אנשים רב ככל האפשר, תוך כדי התעלמות מטובתם, מרגשותיהם או מהתפיסות המודרניות של השיווק ושל תורת המוסר, אשר מחשיבות את צורכי הלקוחות ורצונותיהם.
בואו נחשוב על זה לרגע. מה ההבדל בין אלו השולחים דואר אלקטרוני ללא רשות לבין אלו ששולפים כרטיסי ביקור מהכיס ורק "מעבירים" אותו לידיים שלי, בלי שביקשתי. היום זה כרטיס ביקור ומחר זה דואר אלקטרוני בלי שנרגיש….
האם אתם מחלקים לכל אדם שאתם פוגשים את כרטיס הביקור שלכם?
בידקו את עצמכם, האם אתם "ספאמרים" של כרטיסי ביקור?
- בכל אירוע נטוורקינג אני נוהג/ת לחלק כמה שיותר כרטיסי ביקור
- אם לא מבקשים ממני כרטיס ביקור אני דואג/ת לתת
- אחרי האירוע, אני מוסיפ/ה את שמות האנשים על כרטיסי הביקור לרשימת התפוצה שלי
אם עניתם "כן" על כל 3 השאלות אתם צריכים לבחון את עצמכם – אתם "ספאמרים"!!
הנה כמה טכניקות שאני משתמשת לקבלה או מתן כרטיסי ביקור:
אני לא מוסרת את כרטיס הביקור שלי אם לא ביקשו אותו ממני. כשמישהו מבקש ממני כרטיס ביקור, אני מתייחסת לכך כאל התעניינות אמיתית בי או בעסק שלי. אני משתדלת לא לתת את כרטיס הביקור שלי למישהו שאין לי כל כוונה לשמור איתו על קשר או לא נראה לי שיש טעם להמשך.
אם מישהו מעוניין להכניס את שמי לרשימת התפוצה, שיבקש ויגיד גם למה כדאי לי לקבל את הניוזלטר. רוב הסיכויים שאשיב בחיוב. למה לא? זה הרבה יותר אמיתי ונכון במקום לעשות זאת בהחבא.
במידה ואני כן מעוניינת לשמור על קשר, אבל הצד השני לא ביקש ממני? אני משתמשת בטכניקת "מראה" ומבקשת מהצד השני את כרטיס הביקור שלהם. בד"כ אנשים יבקשו ממני את הכרטיס שלי בחזרה. אם הטכניקה לא תעבוד והצד השני לא יבקש ממני את הכרטיס שלי, אבין שאין כאן באמת עניין או מקום להמשיך את הקשר.
אם אני רוצה להשאיר רושם על הצד השני או להחמיא לו, אבקש 2(!) כרטיסי ביקור ממנו – הבקשה תמיד יוצרת עניין בצד השני ואז יש לי הזדמנות להסביר: "כרטיס אחד עבורי והשני יהיה מוכן אם אפגוש אדם שיוכל להנות מהשירותים או המוצרים שלך" זה תמיד יוצר אפקט חיובי ואנשים זוכרים אותי בשל כך.
אני מזכירה לעצמי יום יום שעדיף לעשות עסקים עם אנשים על השולחן מאשר תחתיו.
שלכם,
ירדן נוי