השנה התעמקתי בהגדה של פסח. החלטתי להבין קצת יותר את נושא 4 הבנים, להביא אותם לעולם שלי. קרובים יותר, ברורים יותר, אנושיים יותר. לא משהו עמום בן אלפי שנים , לא הגיוני שנקרא כל שנה מהר מהר בהגדה ולא נבין מעט יותר, לא כך? 4 הבנים הם ארבע פנים שנמצאות שבכל אחד מאיתנו, והאמת היא, שבמידה מסוימת בכל אחד מאיתנו יש קצת מכל אחד מהם.
החכם – אוהב לחקור ולהבין. מתעמק בדברים, יודע לשאול את השאלות הנכונות ובעיקר יודע להקשיב. זו חוכמה לא קטנה. יחד עם זאת הוא יודע, שהוא לא יודע הכל ומוכן ללמוד מכל אחד. זו כבר חוכמה גדולה.
הרשע – הוא חתיכת טיפוס. בניגוד לחכם הוא יודע הכל. הוא מקשה קושיות, לועג לאחרים, לא אוהב לשאול שאלות אלא להתווכח על כל מילה. גם אם ישאל שאלה לא יחכה לתשובה. אנשים בורחים מסוג כזה של אנשים עם אפס במודעות עצמית.
תם – אמנם נתפס כטיפש, אבל לא בטוח שהוא כזה… בניגוד לרשע הוא שואל הרבה שאלות ומגלה עניין אך בבסיס הוא אדם פשוט, לא מלומד, לא מתוחכם, מחפש קיצורי דרך. איש טוב שאנשים יכולים לנצל את חולשותיו.
שאינו יודע לשאול – אדיש, עצלן, מכיון שהוא לא מתעניין בכלום ואין לו דעה בשום נושא הוא נגרר לכל כיוון שאחרים מושכים אותו. חוסר אכפתיות ואדישות גורמים לאחרים לא לרצות להיות בקרבתו ובודאי לא לעשות איתו עסקים.
8 טעויות בבניית קשרים עסקיים, שיכולות לקרות לכל אחד מ-4 הבנים שבתוכנו:
- זה עסקי, לא אישי – יש אנשים שהם כל כולם עסקים בלבד. גרוע מזה, חלקם מנסים להשתמש באחרים כדי להשיג את מה שהם צריכים. אסור לשכוח שיש צד אנושי במערכת יחסים. אנשים רוצים לעשות עסקים עם אנשים שהם מחבבים ומעריכים. חייבים להראות עניין אמיתי בקריירה של האנשים, במשפחה שלהם, במציאת תחומי עניין משותפים ליצירת הקשר ושבירת קרח.
- לא מראה הכרת תודה – כולם רוצים לדעת שהתרומה שלהם מוערכת . אסור לשכוח להודות למישהו ששיתף מידע ונסגרה עיסקה או מישהו שיוצא מגידרו לעזור לכם לפתור בעיה. עשו מאמץ להראות את הכרת התודה לאחרים שעשו דברים עבורכם ולא תאמינו כמה הם יהיו מוכנים לעזור לכם שוב בעתיד.
- שוכח לעדכן – אחרי שמישהו עזר לכם עדכנו אותו איך הדברים מתקדמים. האם דיברתם עם איש הקשר שלהם, האם נקבעה פגישה. תנו לאנשים לדעת איך הם תרמו להצלחה שלכם. תנו להם להרגיש שאתם לא עומדים לנטוש אותם אחרי שתשיגו את מה שאתם צריכים.
- לא שומר על התנהגות אחידה – אם אתם טובים למישהו שטוב אליכם אבל אתם לא מתייחסים באותה צורה לאחרים זה עלול לגרום להם לפקפק בכוונות שלכם. כאשר מתייחסים באותה הצורה לכל מי שמכירים או פוגשים זה מסייע להבנה כי אתם כנים ורציניים.
- מתנהג בחוסר מקצועיות בזמנים קשים – אל תתפרצן או תאשימו אחרים כשהזמנים לא טובים, או כשקורה משהו דרסטי. אם דברים מתקלקלים היו כנים ושימו את הדברים על השולחן. זה יראה את האופי האמיתי שלכם. אם הכל מתפורר סביבכם וזה לא אשמתכם תתחילו לעבוד לכיוון פתרון במקום להצביע על אשמים.
- לא מודה כשעושים שגיאות – חלק מבנייה של אמון הוא כשאנשים יודעים שאתם לוקחים אחריות. אנשים יודעים שטעויות קורות, אבל אי לקיחת אחריות, מתן "סיפור כיסוי" או נסיון להעביר את האחריות למישהו אחר יכול לגרום לנזק בלתי ניתן לתיקון.
- לא נזהר בלשונו/לא שומר על שפה נקיה – מילה לא נכונה יכולה לעלות הרבה בטווח הארוך. ראיתי אנשים ששתו קצת מעל היכולת שלהם באירועים ואמרו דברים שלא רק שלא זכרו שנאמרו, אלא אחרים לא שכחו להם… האחריות להישאר מקצועיים היא עליכם, לא משנה עם מי אתם או היכן אתם. צריך לזכור שאם תדברו סרה במישהו מאחורי גבו אל תתפלאו אם הכל יחזור אליכם כמו בומרנג.
- מקיף את עצמו באנשים לא ראויים– אנשים ישפטו אתכם לפי הפמליה המקיפה אתכם. אם לאנשים הסובבים אתכם יש מוניטין מפוקפק או היסטוריה מסוימת אזי המוניטין הזה יועבר גם אליכם. אם תעבירו עסקים לאנשים שאינם ישרים תמצאו את עצמכם שורפים גשרים עם חברים, אנשים יתרחקו מכם ויחשדו בכם שאתם חלק מהם.
אני לא מכירה אנשים שלא עושים טעויות. לפעמים ההתנהגות היא לא בכוונה, מה שאני מכנה חוסר מודעות עצמית. זה לא "הרשע" שמתעורר לו אלא פשוט חוסר תשומת לב. תתפלאו, אבל גם "החכם" טועה…….
מצאתם את עצמכם באחד או יותר? זה הזמן לתקן את הטעויות. חג שמח!
שלכם,
ירדן נוי