יש יתרונות לחברים ותיקים בקבוצות, הם בעלי ידע ונסיון רב ויכולים להיות גורם מרגיע ומחזק. מרביתם רואים את הקבוצה כביתם השני, קושרים בין הצלחתם האישית להצלחת הקבוצה והם כוח שיכול להניע אותה קדימה.
כשקבוצה מאבדת חברים ותיקים וקולטת הרבה חברים חדשים היא "תשלם" שכר לימוד על חניכת החברים החדשים עד שהם יכנסו לפעילות ויביאו תוצאות.
אבל מה קורה אם המצב הוא הפוך? מה קורה כשהחברים החדשים מגיעים עם הרבה התלהבות ורצון לעשות ולתרום בעוד שהפעילות של הוותיקים יורדת ונראה שחסרה להם מוטיבציה?
ד' חבר מעל עשור. בשנים הראשונות הוא היה מאד פעיל בוועדות השונות, התנדב לעזור בכל מה שצריך והיה אחראי עד לאחרונה על מפגשי הגיבוש של הקבוצה. כמות ההפניות שהוא מקבל ירדה מאד. בשיחה פנימית שערכה ועדת החברים עלתה הסברה שהוא נשאר כדי לתחזק את הריטיינרים שקיבל כדי שלא יעברו לאחרים, בוועדה התפלאו שד' מבקש לחדש לשנה נוספת. "אני לא הייתי מחדש אם אני לא מקבל הפניות", אמר בשיחה הפנימית אחד מחברי הועדה.
ממבט מבחוץ נראה שמה שחשוב בקבוצה עסקית היא השורה התחתונה, זה לא מדויק ויותר מורכב מזה.
חלק מהחברים הוותיקים בקבוצות עסקיות נשארים שנים רבות לא רק בשביל התוצאות העסקיות.
לחלקם חשוב להיות חלק מקבוצה שנותנת להם בית ותחושת שייכות, חלקם מרגישים שהם תורמים ומשמעותיים לאחרים. כמובן שיש מי שנשארים מלאי אנרגיה ופעילות שנים רבות אך יש את אלו שמרגישים שכבר פחות "סופרים" אותם, אחרים התעייפו או נמצאים כבר בשלב שמורידים הילוך בעסק ובהתאמה התרומה והפעילות בקבוצה יורדת. כאן נמצאת הבעיה.
בקבוצה עסקית, כל החברים וותיקים או צעירים נמדדים באותם הפרמטרים לאורך כל תקופת החברות ולכן התרומה של כל חבר וחברה לקבוצה היא משמעותית. תחשבו על כל חבר כאילו היה מניה בתוך החברה ורמת התרומה שלו מקנה לו "שווי מניה". בניגוד למניות בבורסה שאין לכם אפשרות להשפיע עליהן, על "שווי" המניה או מידת האטרקטיביות של החברים יש אפשרות להשפיע.
מה אפשר לעשות כדי להניע חברים ותיקים לחזור לפעילות ולהעלות את "שווי המניה" שלהם?
- מעורבות – כולם רוצים להרגיש רלוונטים ובעלי משמעות גם אחרי שנים רבות. מי שהיו בעבר בתפקידים בכירים יכולים להרגיש "מחוץ לעניינים". כדי להניע קדימה ולייצר מעורבות הזמינו אותם לישיבות שפתוחות לחברים, שתפו אותם בתוכניות של ההנהגה, שאלו את דעתם על מה שקורה. ערבו אותם בסוגיות ובדילמות שיש לכם, זה יחזיר להם את תחושת המעורבות ויחבר אותם יותר לקבוצה.
- השפעה – יו"רים שסיימו תפקיד משמעותי והיו בנקודת השפעה בכירה יכולים לייסד מעגל שמורכב מ"יו"רים לשעבר" היכול לשמש כועדה מייעצת, להביא רעיונות או משוב להנהגה הנוכחית. הנסיון של הוותיקים והידע רב השנים הופך אותם למנטורים מצוינים לחברים חדשים מהם ומאפשר להם לייצר השפעה על החברים. אם יש להם יתרון מיוחד בנושא מסוים מנו אותם לאחראים על התחום.
- הוקרה – כל אחד או אוהב לקבל תשבחות בפומבי. מתי נתתם מחמאה או הענקתם תעודת הוקרה על משהו שהוותיקים עשו? יש אין סוף אפשרויות למתן מילה טובה, הוקרה, תודה בפרטי או בפומבי. לא תאמינו כמה מהר האוירה יכולה להשתנות לטובה עם מעט תשומת לב.
- התמודדות עם שינויים – לא קל להתמודד עם שינויים, על אחת כמה וכמה לחברים ותיקים שזוכרים תקופות שונות, דרכי פעולה אחרות, נהלים אחרים. יכול להיות שנכנסו שינויים טכנולוגים שהוותיקים מתקשים להבין או להשתמש בהם. הקדישו להם זמן, בידקו איפה "זזה להם הגבינה", איפה הקושי ואיך אפשר לעזור ולתמוך.
- שיחה מלב אל לב – מתי נעשתה שיחה אמיתית מלב אל לב עם החברים הוותיקים? מתי בפעם האחרונה שאלו אותם איך הם מרגישים בקבוצה, איך הם רואים את עצמם בקבוצה ואת שאלת הקסם: "איך אפשר לעזור לכם?" אם תקדישו להם זמן תוכלו לגלות דברים שלא ידעתם.
בקבוצה עסקית כל פעילות או אי פעילות של אחד משפיעה על שאר החברים ועל "שווי הקבוצה". ותיקים אף משפיעים על הצעירים שרואים בהם מודל לחיקוי, הוותיקים גם מכירים את החברים וכבר יודעים מה סוג ההפניות שהם צריכים. ההשקעה בשיפור הפעילות של חבר ותיק יכולה להביא לעליית "שווי המניה" שלו ולתוצאות מהירות עבור הקבוצה. ההשקעה קטנה מהשקעת הזמן בחבר חדש, לכן חשוב לא לוותר לאף אחד כדי לא לוותר על אף אחד.
אשמח שתכתבו לי תגובות, הערות, הארות ושאלות לגבי מה שכתבתי.
אם אתם רוצים לשתף איך אתם מניעים את החברים הוותיקים בקבוצה
כיתבו לי [email protected] או הגיבו בבלוג
טורים נוספים ניתן למצוא בבלוג שלי – media.bni.co.il/blog
שלכם,
ירדן נוי
מנכ"לית BNI