"אני מאד לחוצה אבל לא מהטילים" שיתפה אותי רונית (שם בדוי) "בגלל המצב אני לא עובדת ואין לי כסף להביא הביתה אבל, איך אפשר לדבר על עסקים כשכולם כואבים ומדממים? אני מרגישה שזה לא מוסרי, שאני מבצעת חטא. יש לי אנשים שחייבים לי כספים ואני לא מסוגלת לדרוש אותו כי מי יודע באיזה מצב הם נמצאים עכשיו? אבל מה עם הספקים שלי שרוצים את הכסף שלהם, מה עם המיסים שאני צריכה לשלם, מה עם שכר הדירה?"
רונית כעצמאית לא לבד עם התחושה. עצמאים רבים מסתובבים עם מועקה גדולה, מתלבטים מה לעשות ובטוחים שכולם מרגישים כמוהם אבל התחושות מטעות. אנחנו לא באמת יודעים מה הצד השני חושב או מרגיש ואנחנו גם לא יודעים מה מצבו הכלכלי.
השבוע התקשרה אלי מתרימה מאחת העמותות הידועות לילדים. הקול שלה רעד והיא התנצלה שוב ושוב על כך שהיא פונה ומפריעה לי בתקופה כל כך רגישה וקשה. מצאתי את עצמי מרגיעה אותה ומספקת לה עצות כיצד לפנות לאנשים בתקופה הזו ובעיקר, שתזכור שלא כולם נמצאים באותו מצב רגשי, אישי או כלכלי. מתן תרומה לעמותה שהיא מייצגת עושה לאנשים טוב לא פחות מלילדים שמקבלים אותה.
החוסן האישי שלנו מחייב גם חוסן כלכלי.
כשהעסק שלכם מתפקד הוא מוסיף לחוסן שלכם. עצמאים ובעלי עסקים, ניסיון העבר מראה שאף אחד לא מחכה לכם עם גלגל הצלה בסיבוב.
גם בתקופות קשות ותקופות חירום אנשים עדיין צורכים שירותים, דברים מתקלקלים בבית וצריך לתקן, נשים וגברים זקוקים לטיפולים קוסמטיים, למספרות, צריכים ביטוחים, הילדים בבית מה שמגביר את הפעילויות שקשורות בהם, עדיין חוגגים להם ימי הולדת (בכל זאת לא רוצים לאכזב) צריכת המזון עולה ועולה, השהייה בבית גורמת לנו לשים לב לכל מה שחסר או צריך לשפץ, הלחץ והמתח מעלה את הצורך לטיפולים רגשיים, שיחרור לחצים ועוד הרבה.
האנשים האלה שזקוקים למענה הם לקוחות פוטנציאלים עבורכם וכל מה שנשאר זה רק למצוא מישהו שיחבר אתכם אליהם. לכאורה נשמע פשוט אבל איך עושים את זה?
תזכרו שאתם לא לבד.
עם השנים יצרתם קשרים עם אנשים שנמצאים סביבכם, שמכירים אתכם. חלקם מתחומים דומים לשלכם וחלקם מתחומים שונים שעם הזמן למדו להכיר את העסק שלכם, כמה מהם אפילו לקוחות מרוצים שלכם שסומכים עליכם. בניתם רשת אנושית, שהפכה להיות סוג של "קופת חסכון" – במשך שנים הפקדתם בה, השקעתם בה מזמנכם וחסכתם ועכשיו הגיע הזמן להשתמש בחסכון שנצבר ובלי להתנצל.
קשרים הם כמו קופת חסכון, אפשר להשתמש בה רק כשהיא מלאה.
אז מה לעשות?
- במקום לנסות לשווק ללקוחות חדשים שבכלל לא מכירים אתכם ולעבור את כל הדרך הארוכה לבניית האמון הבסיסי, קיבעו שיחה או פגישה עם אותם אנשים שכבר מכירים אתכם או את העסק שלכם. אנשים אלה הם "קופת החסכון" האנושית שלכם בתקופה הקשה ועכשיו זה הזמן "לפדות" אותה.
- אימרו להם שאתם רוצים להתייעץ איתם לגבי העסק שלכם. אנשים מאד אוהבים לעזור ולייעץ וכל אחד מהם מכיר הרבה אנשים שאתם לא מכירים.
- ספרו להם על העסק ועל הלקוחות הכי הטובים שלכם, מהסוג שאתם רוצים שיגיעו אליכם עכשיו. עצם השיחה על העסק שאתם אוהבים ימלא אתכם באנרגיות טובות.
- השתדלו למלא את היומן וצרו שגרת פגישות של מינימום 2-3 ביום. זה אולי נראה קשה ברגע הראשון אבל זה כמו לרכב על אופניים אחרי שנפלתם מהם, סיבוב קטן ואתם כבר רוכבים.
אם היו אומרים לכם שאתם במרחק של שעה מההפניה הבאה האם הייתם רוצים לדעת איך להתכונן כדי שזה יקרה? ראו בקישור
הדבר הכי חשוב כדי לאושש את העסק שלכם הוא להיות בתנועה, ליזום ולעשות. לא לעצור, לא להפסיק להגיב. והכי גרוע – לא להתחפר ולהיעלם. נכון, התקופה היא קשה ויהיו עוד משברים בהמשך. תמצאו את הדרך שמתאימה לכם להטעין מצברים ואל תתנו לאף משבר לנהל אתכם – ראו 30 עצות מקצועיות שיעזרו בהתמודדות מהפסיכולוג דני מטוס.
תשתמשו בקופת החיסכון שצברתם, תשקיעו את הזמן שלכם באנשים שכבר מכירים אתכם, הם ישמחו לעזור לכם אם רק תבקשו, תזכו להפניות חמות ותחסכו זמן יקר.
אשמח שתכתבו לי תגובות, הערות, הארות ושאלות לגבי מה שכתבתי.
אם אתם רוצים לשתף איך אתם מניעים את העסקים שלכם
כיתבו לי [email protected] או הגיבו בבלוג
טורים נוספים ניתן למצוא בבלוג שלי https://media.bni.co.il/blog/
שלכם,
ירדן נוי
מנכ"לית BNI