כנגד 4 בנים דיברה התורה. אחד חכם, אחד רשע, אחד תם ואחד שלא יודע לשאול. לכבוד חג הפסח ניתן לחלק את 4 הבנים ל-4 טיפוסים ו-4 דרכים בהם הם נוהגים לשווק את עצמם גם בשולחן הסדר….
חכם – בעל העסק החכם יודע שכדי לקבל צריך קודם לבקש. אבל הוא גם יודע כי בקשות ישירות מידי עלולות להרתיע. יש אפילו החושבים כי מי שמבקש הפניות עבור עצמו הוא לוזר ש"נאלץ" לבקש הפניות כי העסק שלו מקרטע . לכן החכם משתמש בפתרון מתוחכם ומבקש הפניות באופן הבא: "העסק שלי בתהליך הרחבה וכרגע אנחנו יכולים לקבל לקוחות חדשים", או " יש לנו ניוזלטר חדש עם המון עצות איך לחסוך כסף בעסק – האם אתה יכול להמליץ לי מי ממכריך יכול ליהנות ממנו?".
רשע – בעל העסק ה"רשע" עסוק בעצמו. מפגש משפחתי? מבחינתו מדובר בעוד אפשרות לפגוש אנשים כדי למכור להם. יש לו מוצר נהדר וכל אחד יכול ליהנות ממנו. פראייר מי שלא קונה, אז למה לא לנסות גם בשולחן החג?
תם – לבעל העסק "התמים" חשוב לשמור על יחסים טובים עם המשפחה, גם עם קרובים לא אהובים או שאינם באמת קרובים. הוא מלא רצון טוב, נשמה גדולה, מדבר כל הזמן, מחבר בין אנשים ועוזר לכולם. הוא אף פעם לא מבקש הפניות לעצמו או מבקש עזרה. אבל, למרות שהוא נראה תמים בתוך תוכו הוא יודע ש"הנותן מקבל" ובכלל, נטוורקינג היא תוכנית החיסכון הכי משתלמת כך שהוא ממשיך להפקיד בה מדי יום.
זה שאינו יודע לשאול – בעל עסק "שאינו יודע לשאול" הוא או ביישן או מאותם אנשים המחפשים להגיע לשלמות, פשוט פרפקציוניסט. הוא לא מתבטא הרבה כי אם אין לו שורת "מחץ" מתוחכמת ומושלמת, הוא לא יפתח את הפה. הפתרון: לדאוג שיהיה לידו מישהו שידבר בשבחו. הרי יותר קל לאדם לדבר על צד שלישי ולספר כיצד עזר לו ושינה את חייו מאשר לשבח את עצמו.
לכל אחד מהבנים סגנון שונה בדרך בה הם משווקים את עצמם, מקדמים את העסק ועושים נטוורקינג.
האם אתם מוצאים את עצמכם באחד מהסגנונות? האם אתם מזהים אחרים הנמצאים איתכם בשולחן החג או אולי בשולחן בקבוצה?
זיכרו שנטוורקינג היא אכן תוכנית החסכון המשתלמת ביותר. ככל שתפקידו בה יותר כך תקבלו יותר. כל לימון אפשר להפוך ללימונדה, עם קצת רצון וקצת סוכר…
חג חירות שמח לכולם!
שלכם,
ירדן נוי