אחד מהדברים החשובים ביותר בחיי עצמאים ובעלי עסקים הוא הרושם שהם משאירים על אנשים אחרים. הרבה זמן מושקע בהכנת המצגת הקצרה שמתארת מיהם, מה הם עושים ומה הם יכולים לתת ללקוחות שלהם. הצגה אישית ידועה גם בשם "נאום המעלית". ביטוי שהגיע מתוך מחשבה כי לוקח למעלית בין 60-30 שניות להגיע לקומות העליונות ואם במקרה, ממש במקרה, לקוח חלומותיכם יהיה בה, תוכלו להעביר לו את המסר הנכון בפרק הזמן הזה ואולי, מי יודע, אולי הוא יהיה מעוניין לעשות אתכם עסקים.
קבלו 7 טעויות נפוצות שיקלקלו את הרושם שאתם רוצים להשאיר:
1. רשימת מכולת
גם אתם מוצאים את עצמכם מציגים את כל התחומים שבהם אתם עוסקים כדי לא לפספס הזדמנות? זו בדיוק הנקודה שאנשים מפספסים אתכם. אין באמת אפשרות לגרום לאדם שמקשיב לכם לקלוט מה אתם עושים על כל היבטי המקצוע בבת אחת. זו לא הקראת רשימת קניות ארוכה למכולת. זיכרו שהמטרה שלכם היא לגרום לשומע לרצות להיפגש איתכם כדי לשמוע יותר, לא לייצר מכירה.
2. לא מראים התלהבות
גם אם אתם ביישנים ולא אוהבים לדבר או לשווק את העסק שלכם, הצגה של העסק שלכם בצורה יבשה לא תעשה רושם חיובי על אף אחד. אתם קמים בבוקר עם תשוקה למקצוע? אוהבים את מה שאתם עושים? אתם משנים לאנשים את החיים? אז תראו את זה. יש אנשים שלא מוציאים מילה מהפה עד שהם מתחילים לדבר על הילדים שלהם, או על הכלב שלהם או התחביב שהם אוהבים. תמצאו את החלק שהכי מלהיב אתכם, שבזכותו אתם עושים את מה שאתם עושים ועליו תדברו, בהתלהבות.
3. לא מבקשים הפניה
הצגה אישית טובה ככל שתהיה בלי הנעה לפעולה היא רק אוסף של מידע. אם אתם רוצים שהמידע שחלקתם יפתח לכם חלון הזדמנויות, תוסיפו בקשה ספציפית שתניע אנשים לפעולה. מה אתם רוצים שיקרה עכשיו? קביעת פגישה? שיפתחו לכם דלת? שיתנו לכם מידע? קחו בחשבון שככל שרמת האמון ביניכם לבין האנשים שאתם פונים אליהם גבוהה יותר כך עולה הסבירות שהבקשות שלכם יענו.
4. לא מציגים את הרזומה שלכם או נסיון עבר
הרבה אנשים בשנות ה-40 -50 לחייהם משנים קריירה, עושים הסבה מקצועית ומתחילים מחדש, לכאורה. למה לכאורה? כי אנשים הם סך הידע, המעשים והנסיון שצברו בימי חייהם ולא הגדרה מקצועית נוכחית. אם בעבר היתה לכם קריירה בתחום אחר, אם עבדתם בחברה ידועה, אם המצאתם משהו, אם הגעתם להישגים מיוחדים באקדמיה, בתחום המקצועי, בספורט וכו' ציינו אותם כל פעם מחדש. המידע הזה נותן תמונה טובה ורחבה יותר על מי אתם ומה היכולות שלכם, גם אם זה לאקשור למה שאתם עושים היום.
5. מספרים בדיחות
בדיחה טובה יכולה "לשבור את הקרח" ולחמם את האוירה אבל יכולה גם לנפץ אותו ולגרום לטביעה. מנסיוני, בדיחות תלויות מקום ותלויות תרבות, לרוב הן לא מצחיקות ובמקרה הגרוע אף יפגעו או יעליבו חלק מהשומעים. אוירה "חברית" ו"פתוחה" יכולה מהר מאד להשתנות ולהיתפס כלא רצינית. זיכרו שמטרת ההצגה האישית שלכם היא לייצר חיבור ועניין להמשך וחבל לקלקל. בדיחות, פוליטיקה ודת הם נושאים שעדיף להימנע מהם במפגשים עיסקיים.
6. מקריאים המלצה מהטלפון הנייד
רוצים לספר על ההמלצה שנתנו עליכם? קיבלתם עדות מלקוח ואתם מאד גאים בה ורוצים לשתף את הסובבים? תנו לצד שלישי להציג אותה ואל תקריאו מתוך הטלפון הנייד. דאגו להכין אדם כזה מראש ובקשו ממנו להקריא בקול רם. אם ניתן, הכינו את ההמלצה בצורה ויזואלית על שיקופית כדי שכל העיניים של הנוכחים יהיו עליה וכשאדם אחר יקריא אותה אתם תהיו פנויים להסתכל על התגובות של השומעים.
7. מעתיקים הצגה עצמית מוצלחת של מישהו אחר
לפעמים אתם נתקלים בהצגה עצמית מצוינת של אדם אחר ומחליטים לחקות אותה. לא תמיד מה שמתאים לאחד מתאים לאחר. ראיתי אנשים שעמדו על כסא, או הציגו את עצמם בחרוזים או בשירה – זו יכולה להיות הצגה מדליקה בתנאי שאתם יודעים לחרוז טוב או לשיר. אם לא, זה יכול לצאת מביך ולהשיג תוצאה הפוכה.
גם ההצגה האישית הטובה ביותר לא סוגרת עסקאות. מה שעובד בסרטים לא תמיד עובד במציאות אנשים לא אוהבים שמוכרים להם בצורה ישירה. מטרת ההצגה העצמית היא לסקרן את השומע כדי שירצה להיפגש איתכם, או להשאיר רושם שיגרום לשומע להעביר את המסר הלאה למישהו שכן צריך את השירות שלכם.
הנה 6 סיפורים אמיתיים על מצגות אישיות יצירתיות שקבלו "ביג לייק" – ליחצו כאן
אשמח שתכתבו לי תגובות, הערות, הארות ושאלות לגבי מה שכתבתי.
אם אתם רוצים לשתף איזה טעויות ראיתם שאחרים עושים
כיתבו לי [email protected] או הגיבו בבלוג
טורים נוספים ניתן למצוא בבלוג שלי – media.bni.co.il/blog
שלכם,
ירדן נוי
מנכ"לית BNI