כמעט כל עצמאי מגיע לשלב בו יש מחשבה על הכנסת עובד/ים או שותף שיורידו את העומס מהכתפיים ויתחלקו במעמסה. אבל, העלות הגבוהה של העסקת עובדים מקשה לעיתים על ההחלטה והסטטיסטיקה בעניין שותפות מראה כי כמו בזוגיות , 1 מתוך 3 שותפים מסיימים את חילוקי הדעות ביניהם על מדרגות עורכי הדין. אחת האופציות לפתרון היא הצטרפות לקבוצת עסקים של עצמאים ובעלי עסקים.
בעשור האחרון, צצו עשרות פתרונות לעצמאים שרוצים להרחיב את מעגל ההיכרויות שלהם ולהגדיל את העסק באמצעות קבוצות נטוורקינג. האופציות מגוונות והן שונות האחת מהשניה, בתדירות המפגשים, במחויבויות, בסוג הקהל, בשימוש באינטרנט וכדומה. אפילו הרשויות המקומיות זיהו את הצורך ואת הפוטנציאל וחלקן פותחות קבוצות עסקיות בפני התושבים.
קבלו 8 סיבות מדוע כדאי לבעלי עסקים להיות חברים בקבוצת נטוורקינג :
- כוח הביחד – הרבה דובר על בדידותו של העצמאי. היותו לבד במערכה מול הלקוחות ומול הספקים ומול משרדי הממשלה. אין לו עם מי להתייעץ, אין עם לחלוק את הקשיים או את רגעי השמחה. כשאני הצטרפתי לקבוצה כעצמאית בתחילת הדרך הבנתי את העוצמה וידעתי שאני יותר לא לבד. הרגשתי שהחבתי את המשפחה העסקית שלי.
- כוח שיווקי– חברות בקבוצה עסקית דומה להעסקת כוח של מקדמי שיווק עם הבדל אחד גדול. לא צריך לשלם להם שכר, תנאים סוציאליים ומתנות לחג (ב-BNI חל איסור בתשלום עמלה!). כל מה שחברי הקבוצה שלי מבקשים הוא שאשתדל לפתוח להם דלת אצל אנשים שיכולים להיות לקוחות מתאימים בשבילם.
- חשיפה מירבית – במפגש שבועי יש בד"כ בין 5 – 15 אנשים חדשים. זה מצטבר לכ- 40 אנשים חדשים שפגשתי בממוצע לחודש. 480 אנשים חדשים בשנה. אם אחשב כמה שעות היה לוקח לי להשיג פגישה עם 480 אנשים כולל שיחות גישוש מקדימות, כולל קביעת יום ושעה, כולל ביטולים, הגעה פיזית לכל פגישה בנפרד, חניה, השקעת זמן בכל פגישה ו…..אוקי. הבנו את הפואנטה. הקבוצה מכפילה את היכולת האישית שלי לייצר עבורי יותר הזדמנויות.
- חידוד המסר השיווקי – בעולם של עודפי מסרים וחוסר קשב זמן הוא הכרחי. תרגול של המסר השיווקי מדי שבוע, (במצגת אישית קצרה ובפגישות אישות) יחד עם קבלת משוב מהחברים שלי בקבוצה מה הם הבינו מהמסר שלי, המסר נעשה ממוקד יותר ומחודד יותר. אני מכירה אנשים המצליחים לומר מיהם, מה העיסוק שלהם ואיך הם יכולים לעזור לאחרים והכל בפחות מ-30 שניות!
- קבלת הפניות ממוקדות – כשיש מיקוד במסרים השיווקיים עולה יחד איתו גם היכולת להיות מאד ספציפים בבקשת הפניות עסקיות. לא עוד "אני רוצה לפגוש סמנכ"לי שיווק" אלא "אני מחפשת את יוסי לוי, סמנכ"ל השיווק של חברת אברה-קדברה כדי להציג את המוצר שלי שיחסוך להם 20% מהוצאות " ככל שאנחנו יודעים את מי אנחנו מחפשים ומה אנחנו יכולים לעשות בשבילם, עולים הסיכויים שחברי הקבוצה העסקית שלנו ירגישו בטוחים לפתוח לנו דלת.
- העלאת המוניטין שלי בקהילה – כמה אנשים אני מכירה בקהילה שלי, בשכונה שלי? כמה הם באמת יודעים על קיומי? עברו הימים שאנשים באמת הכירו אחד את השני, היום אנחנו הולכים פחות ברגל ברחובות העיר ומברכים האחד את השני לשלום. היום אנחנו צריכים להיות חברים במסגרות המאפשרות מפגש עם חברים בקהילה. הסלוגן של BNI הוא "עסקים מקומיים, רשת עולמית" חברות בקבוצה עסקית מייצרת היכרויות על בסיס קבוע, מוציאה את האנשים מהבית ומחברת בין אנשים חזרה לתוך הקהילה.
- קבלת עצות עסקיות מהדירקטוריון שלי – עצמאי הרוצה להתייעץ לגבי סוגיה כלכלית, לשאול שאלה משפטית, לקבל טיפ על הגשת הצעת מחיר, טקטיקות של מו"מ וכל נושא אחר המעסיק אותו כבעל עסק יוכל למצוא תשובה דרך חברי הקבוצה שלו המהווים סוג של דירקטוריון ותומכים האחד בשני בעצה וטונות של נסיון חיים.
- עובדים על העסק ולא בתוך העסק – רוב האנשים לא עובדים מול תוכנית מסודרת אלא עובדים לפי "דחוף ואחר כך חשוב", מכבים שריפות ורצים סביב הזנב של עצמם. לא מוצאים זמן לתכנן ולא להכין תוכניות שיווק. בפועל הם עובדים בעסק שלהם ולא מנהלים אותו. חברות בקבוצה עסקית מחייבת אותם להקצות זמן קבוע להשקיע בעצמם ובעסק שלהם, לעצור את המירוץ היומיומי ולתכנן. לחשוב על דרכים לשווק, להתקדם, להתחדש ולהתחיל להתמקד בניהול העסק ולא רק לעבוד בתוכו.
לא כל אחד מתאים להיות חבר בקבוצה עסקית שבה יש מסגרת ברורה, שיטה מסודרת, מחויבויות שונות והשקעת זמן לא מבוטלת. יש האומרים שב-BNI המסגרת נוקשה יותר ולכן אל BNI יגיעו אותם אנשים המאמינים שמסגרת עם סטנדרטים גבוהים תביא אותם ליעד שלהם.
מניסיוני האישי ומנסיון אחרים, השתייכות לקבוצת נטוורקינג עסקית כלשהיא מספקת לאדם צרכים רבים, חלקם רגשיים וחלקם חומריים. לכל קבוצה טעם וריח משלה וחשוב שאנשים ימצאו את המקום שבו הם מרגישים שייכים ושזה המקום הנכון עבורם. לא משנה באיזה קבוצה או ארגון תבחרו, חפשו מקום בו ניתן לחוות נתינה אך לא פחות חשוב גם קבלת תוצאות. ועל זה נאמר "הנותן מקבל".
שלכם,
ירדן נוי