תהליך בניית קשרים (נטוורקינג) איננו תהליך מהיר ולכן לא רואים מיידית את התוצאות. מגיעה נקודה בחיי עסק שאי אפשר להתקדם לבד כדי לצמוח ולהגדיל את הפעילות העסקית וחייבים להגדיל את כח האדם. נכון, כוח אדם טוב הוא החלק המייצר הכי הרבה הוצאות אך הוא גם המנוע שיכול לייצר את ההכנסות.
דרך אחרת לצמיחה במידה ומחליטים לא להעסיק עובדים היא לשתף פעולה עם אנשים העוסקים בתחומים הנושקים לשלכם ויכולים להשלים אתכם וזאת מבלי להיכנס להשקעות כספיות. אנשים אלו מייצרים עבורכם "מעגל כוח" המכפיל את הכוח שלכם ומגדיל את השורה התחתונה.
איך מוצאים את האדם הנכון ?
בעיני, אחת הדרכים לבחון האם אדם זה או אחר יכול לתרום לי או לקדם אותי היא להסתכל על אנשים דרך מסננת המורכבת משאלה אחת: "האם הייתי לוקחת אדם זה כשותף עסקי?" השותף העסקי הופך להיות חלק מהתדמית והמוניטין שלי, אני רוצה שאנשים המסתכלים עליו יגידו שהוא נכס עבורי ולא נטל. וכך גם ההיפך. לא פשוט לאנשים להתחיל לעבוד עם אחרים, להתחשב בהם ובדעותיהם, לשתף בפרטים עסקיים חסויים, לדבר על נושא רגיש כמו כישלונות.
נתקלתם באדם שעשה רושם שיכול לתרום לכם ולעסק שלכם? שוקלים להתחיל לעבוד בשיתופי פעולה? הנה כמה "שאלות מסננת". רצוי לשאול לבחינת התאמה ראשונית כדי לענות לעצמנו על השאלה האם היינו שוקלים לשתף עם אדם כזה או אחר פעולה:
- שלב ההיכרות: כיצד התחלת את העסק? למה דווקא בתחום הזה? ממה אתה הכי נהנה בעבודה? איזו עצה תתן למי שרוצה להתחיל בתחום שלך?
התשובות יתנו לנו את הסיבה שמניעה את אותו אדם, מדוע בחר בה או אולי לא בחר בעבודה הזו אלא נכפה עליו וזה משליך על העתיד. חשוב לנו לדעת האם הוא נלהב ממנה או לא. - שלב הבחינה : מה "הטרנד" הכי בולט בתחום שלך ? מה אתה חושב עליו? האם אתה מתכוון להיכנס אליו?
להכיר את המגמה הכי חשובה או האופנה הנוכחית בתחום העיסוק יכול להצביע על מעורבות גבוהה של אותו אדם. חוסר היכרות עם המגמות החשובות יכול להצביע על חוסר עניין, אדישות או אי קריאת המפה העסקית - שלב השאלות הקשות: מהם הקשיים הגדולים בעסק שלך? איך פתרת את הקושי? מה האתגר הגדול ביותר שלך? למה לקוחות בוחרים דווקא בך? אם היית יכול לשנות משהו בעסק/בתחום מה היית משנה? האם עבדת בשיתוף פעולה עם בעלי מקצוע בעבר?
שאלות מסוג זה יעזרו לנו להבין את הקשיים והאתגרים עימם מתמודד ויספקו תובנות על דרך המחשבה והפעולה בזמנים קשים. - שלב ההערכה: איזה סוג לקוחות אתה מחפש? האם אתה יכול לקבל על עצמך יותר לקוחות?
זה השלב שבו מתחילים להגיע למסקנות ראשונות, לאחר שנשאלו "שאלות המסננת" ויחד עם הקשבה לתחושות הבטן (מומלץ בחום לא להתעלם מהן) אפשר לדעת ולהרגיש אם יש מקום להתקדם הלאה, או שכדאי לסיים את השיחה.
אם אחד מהצדדים חש שהשני "רוכב על גבו" לא תוכל להתקיים צמיחה ושיתוף פעולה. שיתוף פעולה אמיתי מתקיים כאשר יש הכרה ביכולות האישיות של כל אחד מהצדדים, החלטה משותפת שרוצים ללכת יחד תוך חלוקת המטלות והמחויבויות. כל אחד לפי יכולתו. לא תמיד החלוקה היא 50-50. אנשים העובדים יחד בשיתופי פעולה או בשותפויות עסקיות יודעים שלוקח זמן לייצר את התוצאות הרצויות. המציאות הרבה יותר מורכבת.
למרות החסרונות היתרונות רבים. נסו לשתף פעולה. מנסיון, "לא טוב היות העצמאי לבדו".
שלכם,
ירדן נוי