האם אי פעם, זר מוחלט "שידל" אותך להפניה או עסקה? אני קורא לזה "שידול טרם זמנו", דבר שהייתי קורבן לו פעמים רבות. לאחרונה נאמתי באירוע נטוורקינג, ורגע לפני המצגת, ניגש אלי אדם ואמר: "היי, נעים מאוד לפגוש אותך. אני מבין שאתה מכיר את ריצ'ארד ברנסון. אני מציע שירותי שיווק מיוחדים ואני בטוח ש"תעשיות וירג'ין" שלו ירוויחו מאוד ממה שאני מספק. האם אתה יכול להכיר לי אותו כדי שאוכל להראות לו כיצד זה יכול להועיל לחברות שלו?"
וזה מה שקורה אצלי בראש: "האם השתגעת לגמרי? אני אציג אותך, אדם שאיני מכיר ואין לי איתו מערכת יחסים, לסר ריצ'רד אותו פגשתי מספר פעמים, כדי שאתה תוכל לנסות למכור לו מוצר, או שירות שאינני יודע עליו דבר ולא השתמשתי בו בעצמי? ממש… זה לא הולך לקרות."
אני שמח לדווח כי במאמץ רב מצידי, הצלחתי לשמור את המונולוג הזה בתוך הראש שלי. בחרתי במקום זאת בתגובה עדינה יותר: "היי, אני איוון. צר לי. אני לא חושב שנפגשנו. אמור לי שנית מה שמך?"
השאלה שלי הפתיעה את האיש מספיק בכדי להביא אותו למסקנה שניסיון השידול שלו מעט הקדים את זמנו. הסברתי לו שאני מפנה לקשרים שלי באופן קבוע, אך רק לאחר שבניתי מערכת יחסים חזקה וארוכת טווח עם נותן השירות. הוא הודה לי והמשיך הלאה לקורבן הבא שלו.
כתבתי על החוויה בבלוג שלי ברשתות החברתיות החביבות עלי, ושם התרחש דיאלוג אדיר. רוב האנשים שיתפו את סיפורי האימה והתסכולים שלהם מאנשים זרים שעטים עליהם במפגשי נטוורקינג ומבקשים עבודה. אבל, בדיוק איך שאני מתחיל לחשוב שיש סלידה כמעט אוניברסלית מסוג זה של נטוורקינג, אני מוחזר למציאות ע"י מישהו שלא רואה בזה כל פסול.
לתדהמתי, אדם כתב בבלוג של הרשת החברתית: "אני במקרה לא חושב שיש להכיר את האדם לו אתה מנסה למכור, קודם. מה שאתה צריך הינו סיפור משכנע או מוצר / שירות שבאמת ובתמים יועילו ללקוח. העובדה שלא בנית מערכת יחסים עם אותו אדם הופכת ללא רלוונטית, מפני, וזה יותר חשוב, שאתה נמצא בעמדה שאתה יכול לעזור לאיש הקשר שלך ע"י הצגת אותו אדם. אם זה באמת לטובת האדם אליו אתה מפנה, אני לא רואה בכך כל בעיה.
הוא סיים את תגובתו עם: "מי אני שאמנע מהקשרים שלי משהו טוב?" וואו! מערכת היחסים אינה רלוונטית? על פי כותב זה, אין זה משנה אם אני באמת מכיר או בוטח במישהו. כל עוד לאדם זה יש מוצר בעל ערך, אסור עלי "למנוע מהקשרים שלי משהו טוב."
אינני מסכים עם כך בשום אופן, ואבקש מכל אלה המתעניינים בנטוורקינג עסקי לזכור את הדברים הבאים:
- נטוורקינג אינו צייד, ואינו מורכב מפגישות חד פעמיות.
- נטוורקינג זה כמו חקלאות. מטפחים מערכות יחסים.
- אל תחטא בשידול טרם זמנו. אל תבקש מאף אחד הפניה או עיסקה עד שהינך בטוח כי אותו האדם מכיר אותך, ובוטח בך.
- השתמש בהזדמנויות נטוורקינג כדי לפגוש אנשים. לאחר מכן, קבע זמנים נוספים להתחבר, כדי שתוכל לבנות את האמון שיאפשר לך לבקש עיסקה.
דר' איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times . ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בסיפרו החדש: "Avoiding the Networking Disconnect" ב-Amazon.com