המושג 'הנותן מקבל' מכיל שתי מילים, והמילה 'לקבל' היא חלק חשוב מהפילוסופיה
הפילוסופיה של 'הנותן מקבל' נמצאת בלב ליבה של הנתינה האינסופית. זכרו את המילה השניה – 'מקבל'. המושג ה'נותן מקבל' מכיל שתי מילים והמילה 'לקבל' היא חלק מהפילוסופיה.
לדעת לקבל, זוהי תכונה שהיא חיונית כדי הפילוסופיה הזו תעבוד, מאחר והיא מובילה לחיים של נתינה אינסופית. בלי להבין שזה לגמרי בסדר לקבל ולהרוויח, הנותן מהר מאוד ימצא את עצמו נטול משאבים, והנתינה שלו תיפסק.
זה מאוד חשוב שה"נותנים הגדולים" ירוויחו גם הם את מה שהם זקוקים לו כדי שיוכלו להמשיך ולתת שוב ושוב. בצורה זו, הנתינה האינסופית הופכת לחלק ממי שהם, ומדרך ההתנהלות היומיומית שלהם. אנשים רבים מדברים על המושג "אתה מוציא רק את אשר אתה מכניס". זהו משפט נכון לפילוסופיה שלנו של "הנותן מקבל". לתת קודם כל, זהו דבר בסיסי, אך אינכם יכולים כל הזמן לתת על חשבון הרווח שלכם.
הסיפור של הכבד של ברנדה ג'ונס
הסיפור של ברנדה ג'ונס מדגים נקודה זו בצורה יפה מאוד. בשנת 2016, ברנדה ג'ונס הייתה סבתא רבא בת 69. היא חיכתה שנה שלמה ברשימת ההמתנה להשתלת כבד. ב-18 ליולי, התקשרו אליה מבית החולים בצפון טקסס – היה להם כבד מתאים עבורה. זו הייתה השיחה לה חיכו היא ובני משפחתה בכליון עיניים; כעת הייתה להם תקווה.
בינתיים, אביגייל פלורס בת ה-23 חוותה אסון, וסבלה מכשל מוחלט של הכבד. גם היא הייתה זקוקה לכבד, והיו לה מספר שעות מועטות לחיות. מצבה היה חמור יותר מזה של ברנדה. ללא ההשתלה, הרופאים חששו כי יש לאביגיל אולי עוד יום אחד נוסף לחיות. מומחה ההשתלות, דר' גרג מקנה התקשר לברנדה ושאל אותה אם היא מוכנה לוותר על השתלת הכבד כדי להציל את חייה של הבחורה הצעירה הזו.
ברנדה הסכימה מיד לתת את הכבד לאביגיל. על המתנה שאך נתנה אמרה "עמוק בליבי אני יודעת שלא הייתי יכולה לחיות עם הכבד החדש בידיעה שנתתי לילדה הזו למות. היה לי ברור שזה מה שאני צריכה לעשות". ברנדה הוכנסה שוב לראש רשימת ההשתלה, וקיבלה כבד חדש ארבעה ימים לאחר מכן. שתי הנשים התאוששו באותה המחלקה בבית החולים.
תמיד יהיו אנשים הזקוקים לכבד חדש. עם זאת, ברנדה מסרה את ההזדמנות הראשונה שלה, עבור מה שהיה נראה לה כטובתה הגבוהה יותר. אין זה אומר, שהיא נאלצה להקריב את החיים שלה עבור זה ולוותר על כל ההזדמנויות הנוספות המוצעות לה. היה זה נכון עבורה לקבל את ההשתלה השניה ואת החוזה החדש לחיים שנלווה אליה.
צרו הזמנויות לקבל
זה בסדר גמור לקבל וליצור הזדמנויות להרוויח, בתנאי כמובן שאתם לוקחים חלק שווה בקהילת הנותן מקבל. אם נתתם, זה נכון יהיה שגם תקבלו. ואכן, גם אם לא ממש נתתם אתם עדיין "צריכים למלא את כוס השפע שלכם כדי שזה יגלוש לצלחת".
זוהי הדרך שהמושג 'הנותן מקבל' עובד. עלינו להיות פתוחים לקבלה. אפילו הנותנים הגדולים ביותר, צריכים לקבל מידי פעם. נטייה אחת שיש אצל אלה הנותנים, היא להרחיק את האנשים הרוצים לתת להם באומרם "זה בסדר, אינני זקוק לעזרה". תגובה זו עלולה להתפרש כאי רצון להטריח, או יכולה לקבל פרשנות מסוכנת יותר, שאתם באיזה אופן עולים על אחרים בקהילה שלכם.
בנו אמון ברשת הקשרים שלכם
לעיתים, איננו רוצים להיות לנטל או להיראות פגיעים בפני הקולגות שלנו. העובדה היא, שבחדר המלא באנשים, תמיד יהיו כאלה הצומחים, חלק שמצליחים, וכאלה העומדים בפני אתגרים. אנו כבר יודעים שזה תמיד טוב יותר להתמודד עם אתגרים במשותף. הביטחון בלהראות פגיעות בפני אחרים, נובע מבניית אמון בתוך הצוות או הקבוצה. כאשר האמון הוא גבוה ואיתן, לאנשים תהייה המוכנות לבקש את העזרה שהם צריכים. בניית אמון במסגרת רשת הקשרים שלכם היא אסטרטגיה מרכזית להפעלת העוצמה של הצד המקבל של המושג 'הנותן מקבל'.
ניסיוננו מראה כי אנשים יכולים להרגיש מאוד שלא בנוח בחיפושם אחר הרווח. הם מאמינים כי המושג 'הנותן מקבל' משמעותו לתת, וכי המחשבה על רווח כלל לא צריכה לעלות בראשם. זוהי צורת חשיבה מובנת; עם זאת, חלק מהפילוסופיה הזו הוא לבקש מהקהילה שלכם לתמוך בכם כשאתם זקוקים לכך, ולהיות פתוחים לקבל באותה המידה שאתה נותנים.
תנו את "העודף"
אם לא תעשו זאת נכון, בסופו של דבר אתם תפעלו על "ריק" ותנשרו החוצה מקהילת הנותן מקבל. עלינו לתת אך ורק את ה"עודפים" של מה שיש לנו, ואותו הדבר קורה כשזה מגיע לקבלה, אתם ממלאים את המחסנים שלכם, ונותנים לאחרים לחוות גם הם את מתנת הנתינה. לעיתים קרובות מידי אנו עסוקים בשגרת חיינו מכדי לדעת מתי אחרים חווים "כאב". התעלמות זו איננה נובעת מהזנחה או חוסר רצון לסייע. זה פשוט בשל העובדה שלעיתים החיים עומדים לנו בדרך.
בקשו את מה שאתם צריכים, ולא מה שאתם חושבים שהקהילה שלכם יכולה לתת. העובדה היא שבמסגרת קבוצות בהן יש אמון רב, אנשים מוכנים לעבוד איתכם על מה שאתם צריכים. אנו מציעים, שכאשר הזמן מתאים, בקשו את מה שאתם צריכים ולא את מה שאתה חושבים שהקהילה שלכם יכולה לספק.
סיפור הבקשה של אנדי
נושא זה מתואר דרך הסיפור של אנדי. אנדי היה חבר בקבוצת BNI במשך שנתיים, מסר הפניות איכותיות, ביצע מפגשי 1 ל 1, אך לא תמיד הרגיש כי הוא מקבל על כך תמורה בחזרה. הוא ידע כי הקבוצה סומכת עליו, והוא קיבל הפניה מזדמנת פה ושם. הבעיה הייתה שהוא לא היה ברור לגבי מה הוא היה רוצה להרוויח מחברותו בקבוצה.
הוא הגיע לנקודה בה העסק שלו היה בנקודת משבר… רק אז הוא נעמד במפגש הקבוצה וביקש סיוע.
הוא אמר: "אני רוצה להיות פה; אני רוצה להצליח; ואני זקוק לעזרתכם כדי להגיע למקום בו אני רוצה להיות. יש לי שלושה חודשים להפוך את הגלגל אחרת אני אאלץ לעזוב הכל ולחפש עבודה כשכיר". בתוך שעה היו בידיו הפניות, והחשוב ביותר, רעיונות ומשוב. שישה חודשים לאחר מכן, המודל העסקי שלו השתנה (תודות לייעוץ של חבר קבוצה) וכעת יש לו עבודה חוזרת מכל חברי הקהילה העסקית. היום אנדי מבקש את מה שהוא באמת צריך.
כאשר אתם בונים מערכת יחסים משמעותית, הרווחתם את הזכות לבקש. האחריות היא שלכם לבקש עזרה כשצריך.
________________________________________________________________________________________
ד"ר איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times .
ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של (BNI (www.bni.com, – ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בספרו החדש:
Infinite Giving: The 7 Principles of Givers Gain -Amazon.com