נטוורקרים מנוסים מבינים כי בנטוורקינג לא תמיד יש 100% סיפוק מובטח. לחבר כלשהו יכולה להיות בעיה עם אדם אחר ברשת הנטוורקינג שלו. לפעמים, במקום לשוחח עם אותו אדם בניסיון לפתור את הבעיה, החבר יתרחק מאותו אדם בגלל חוסר הנוחות האישית, והבעיה יכולה לצמוח למשהו גדול יותר. לכן, מצב זה יצר את מה שאנו קוראים לו "הפיל שבחדר", שיכול לעורר דרמה שלמה בתוך קבוצת הנטוורקינג.
דרמה יכולה להתרחש בכל קבוצה בה יש מגוון רחב של אנשים בעלי אישיות שונה המתקשרים ביניהם. זה גם נכון בנטוורקינג עסקי עם אנשים הנפגשים על בסיס שבועי באופן אישי או אונליין. אם הריחוק הפיסי בין שני חברים אלה הוא ברור לאחרים במפגש הנטוורקינג, המתח והתחושה השלילית מורגש ע"י החברים בקבוצה כאילו יש "פיל בתוך החדר", מה שעלול לגרום לדרמה בתוך הקבוצה עצמה.
למה הכוונה ב"פיל בתוך החדר"?
"הפיל בתוך החדר" מוגדר כ- "ביטוי מטאפורי למשהו עצום או נושא שנוי במחלוקת שהוא ברור לכולם, כולם מודעים לו, אך אך אחד לא מזכיר את זה או מדבר על זה, מאחר וזה גורם לפחות לחלק לתחושת אי נוחות". החבר עצמו, בשל חוסר הנוחות שלו, מתעלם מהבעיה המקורית עם האדם האחר ונמנע ממגע עימו במהלך המפגשים.
בשל כך, הבעיה הבלתי פתורה, גדלה למימדים גדולים יותר והופכת לברורה מאוד לחברים האחרים בקבוצת הנטוורקינג. הבעיה המקורית בין שני האנשים האלה התפתחה וגדלה להיות "הפיל שבחדר" עבור כל חברי הקבוצה. אם כך, כיצד מאלפים ומוציאים את הפיל מהחדר? להלן שלושה מצבים הנפוצים ביותר שעלולים לגרום ליצירת "הפיל בחדר", וההצעות שלי כיצד לאלף בחן כל אחד מהם:
פיל #1: אינם מוסרים הפניות
הסיבה להצטרפות לקבוצת נטוורקינג היא על מנת לבנות מערכות יחסים חזקות עם חברים אחרים במטרה להעביר עסקים אחד לשנייה. באופן רגיל, זהו מצב מנצח עבור מקבל ההפניה מאחר והעסק שלהם קיבל עוד לקוח, וכן עבור החבר שנתן את ההפניה בשל העובדה הידועה ש- "הנותן מקבל®". עם זאת, אחוז מסויים של ההפניות עלול להתברר כ'מעפניות'. הם גוזלות זמן אבל ללא התוצאה המבוקשת של סגירת עסקה. כאשר משהו משתבש, וחבר מסויים מקבל 'מעפניה', זה עלול לייצר את הפיל הראשון.
חברים אשר חווים בעיה עם חבר אחר בקבוצה, נוטים לשוחח על הבעיה עם חברים אחרים ולא ישירות עם חבר הקבוצה איתו יש להם בעיה. בכך, הם עלולים להחריף את הבעיה.
דברו עם האדם המוסר 'מעפניות'.
ברוב המקרים, אין כל רע עם ההפניה עצמה. בדרך כלל הבעיה נוצרת בעקבות קצר בתקשורת. אל תנציחו בעיות על ידי הימנעות משיחה פתוחה, וכנה עם אחרים. קחו את הזמן לשוחח על כך בצורה שאינה מתעמתת. השיחה על הבעיה באופן מיידי, תמנע את החמרת המצב עוד יותר.
פיל #2: חילוקי דעות אישיים
בוודאי היה קל יותר לעשות נטוורקינג אם לא היו מעורבים בכך בני אדם. אם כי בנטוורקינג מדובר על בניית מערכות יחסים עם אנשים, לא ניתן למנוע את המחלוקות האישיות היכולות לייצר בעיות. הימנעות האחד מהשנייה בשל חוסר נוחות, ולא לשוחח אחד עם השנייה בניסיון לפתור את המחלוקת יוצרת את הפיל השני.
התמקדו בפיתרון עצמו ולא בבעיה.
אם אתם מתמקדים רק בבעיה, אתם הופכים למומחים לבעיה. לעיתים קרובות מידי, כאשר אנו מתמודדים עם בעיה, הדבר הראשון שאנו נוטים לעשות הוא להתמקד במצב השלילי. התמקדות זו מרחיקה אתכם מהניסיון למצוא פיתרון לבעיה, מה שלא עוזר לכם כלל.
כאשר אנו חושבים על דרכים להתגבר על הבעיה, אנו מוכנים לכל בעיה אחרת העלולה לצוץ בהמשך. לרוב, כל מה שצריך היא תקשורת ישירה בין שני החברים כדי לפתור את המחלוקת ביניהם.
פיל #3: פרידות בין חברים
קבוצות נטוורקינג נוטות למשוך אליהן אנשים החושבים באופן דומה. לעיתים הם גם מקרבות בין שני אנשים ומביאות למערכת יחסים שהיא יותר מרק עסקים. לאורך השנים, הכרתי הרבה זוגות שיצאו יחד, התאהבו, התחתנו ובנו משפחה יחד, רק מעצם פגישתם בקבוצת נטוורקינג. מצד שני, מצב זה יכול ליצור את הפיל השלישי במידה ומערכת היחסים מגיעה לסיומה בצורה לא טובה, ובני הזוג נשארים שניהם באותה הקבוצה לאחר הפרידה המכוערת ביניהם.
תתעלו על עצמכם ותמשיכו לעשות נטוורקינג
בהתחשב בערכה של רשת הקשרים שלכם, בהחלט ישתלם לכם לעבוד על הרגשות שלכם במידה ואתם מוצאים את עצמכם בפרידה מבן/בת זוג הנמצאים אתכם באותה קבוצת נטוורקינג.
אל תאבדו את מקורות ההפניה יקרי הערך שבניתם לעצמכם. ככל שתישארו יותר מקצועיים לאחר הפרידה, כך הקבוצה תעריך אתכם יותר. לכן, זכרו שלא לדבר סרה על בן/בת הזוג מהם נפרדתם, ואל תדברו על הפרידה עצמה עם חברים אחרים בקבוצה.
לא משנה מאיזו סיבה, אנשים המעורבים בנטוורקינג עסקי עלולים למצוא את עצמם עומדים מול "הפיל שבחדר". זכרו לא להתמקד בהצמחת הבעיה, אלא התמקדו בהצמחת העסק שלכם. אל תשרפו גשרים עם אנשים בקבוצה ע"י הימנעות מהם או מהמצב הלא נעים. במקום זאת, דברו איתם על החששות שלכם. איש מאיתנו לא יודע מה יביא עימו העתיד. יום אחד אולי תמצאו את עצמכם בקשרי ידידות והעברת הפניות הדדית עם הפיל לשעבר.
________________________________________________________________________________________
ד"ר איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times .
ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), – ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בספרו החדש:
Who’s in Your Room, The Secret to Creating Your Best Life ב-Amazon.com