שלושת החוקים להצלחה יזמית
הדעות המובעות ע"י היזמים שתרמו למאמר זה, הם שלהם בלבד.
לאחר ארבעה עשורים בעולם העסקים, מצאתי כי ישנם שלושה מושגים אשר מסכמים נכונה את מתכון היזם להצלחה.
ראשית, אתם צריכים להתלהב ממה שאתם מספקים ללקוחותיכם. מעולם לא הושג דבר נהדר בחיים ללא תשוקה. זה מתחיל בכך שאתם והעובדים שלכם עובדים מתוך "להבת הנר" שלכם ולא מתוך ה"שעווה" שלו. כאשר אנשים עובדים מתוך הלהבה, הם בוערים, זה הדבר שהם הכי אוהבים לעשות. ניתן לראות זאת בדרך התנהגותם ובדרך שבה הם מדברים על עיסוקם. כאשר אנשים עובדים מתוך השעווה של הנר, שאלו דברים שהם פחות אוהבים לעשות, זה מוציא מהם את כל האנרגיה, ומן הסתם ניתן לראות זאת בדרך שבה הם מתנהלים ומדברים.
תשוקה היא לב ליבה של ההצלחה
לפני זמן לא רב, מישהו סיפר לי שהם מאמנים אנשים בחברה שלהם לעשות משהו מאוד חשוב. לאחר שהוא העביר את ההדרכה בערך 10 פעמים, הוא החל להשתעמם. זה הדאיג אותי בהתחלה, מפני שנשמע היה לי שההדרכה הזו הייתה ה"שעווה" של איש זה. לכן שאלתי אותו מספר שאלות. הוא אמר שהוא מאוד נהנה להדריך, אך הלימוד של אותו החומר שוב ושוב גורם לו לשיעמום. הוא לא ידע מה לעשות בנידון.
אמרתי לו שני דברים:
- בפעם הבאה שהוא מעביר את ההדרכה, שיכיר בכך שזו אולי הפעם ה-11 שהוא מציג את המצגת הזו, אבל זו הפעם הראשונה שהקהל המסויים הזה שומע אותו. ביקשתי ממנו לזכור כמה נרגש הוא היה ללמוד את התוכן הזה בפעם הראשונה. ביקשתי כי יאמץ את התחושה הזו, ויוודא כי גם הצוות מרגיש את ההתרגשות של לימוד החומר הזה בפעם הראשונה.
- סיפור סיפורים זה חלק חשוב מההוראה של רעיונות חדשים לצוות שלכם. וודאו כי הינכם חיים מחדש את הסיפור – אל תסתפקו רק בלספר אותו "מחדש". לחיות מחדש את הסיפור פירושו שתהיה לכם את אותה ההתרגשות שהייתה לכם כשחוויתם או שמעתם אותו לראשונה. זה בדיוק סוג התשוקה שעליכם ליישם בעסקים שלכם.
פגשתי אותו שוב בערך שנה לאחר מכן. בשלב זה הוא העביר את ההדרכה הזאת עשרות פעמים. הוא אמר לי שהעצה שנתתי לו שינתה את הגישה שלו לחלוטין, והאנשים בחברה שהשתתפו בהדרכה הזו יצאו ממנה עם אנרגיות חיוביות יותר לגבי החברה. הוא מאוד שמח לראות את "האור שנדלק" בעיניים כאשר הוא הכשיר את העובדים.
סודות מספרי הסיפורים ההוליוודים שיהפכו אתכם למנהיגים מעוררי השראה
זה מה שקורה כאשר אתם נלהבים מהשירות שיש לכם להציע.
אנשים הם המרכיב הבא בנוסחה. הם מהווים את הנכס היקר ביותר של כל חברה בעולם. אנשים הם מה שמניע את העסק. יש לכך לפחות שתי משמעויות עבורי:
- תשקיעו בצוות שלכם כל הזמן. עזרו להם לשפר את ביצועיהם באמצעות הדרכה וחניכה. יזמים אשר מוודאים כי האנשים שלהם מקבלים חניכה טובה, יצליחו יותר. לכולנו יש אנשים בחיינו הלוקחים חלק "בסיפור שלנו". אלה הם אותם אנשים שנתנו לנו פיסות של עזרה או תמיכה משמעותית בדרך כל שהיא. אלה הם אותם אנשים שעזרו לנו להפוך לגרסה טובה יותר שלנו. עם זאת, יזם מוצלח מכיר בעובדה שבחונכות אמיתית, לא מדובר על מי שנמצא בתוך הסיפור שלנו, אלא יותר בסיפור של מי אנחנו נמצאים. את החיים של מי שינינו בדרך כל שהיא ועזרנו להם להפוך לגירסה טובה יותר של עצמם?
- היו אלופי תרבות. תרבות הארגון היא הרוטב הסודי ההופך חברות לנהדרות. זה נמצא ב-DNA של הארגון. וודאו כי ערכי הליבה של העסק מושרשים לתוך ליבם ומחשבתם של האנשים בארגון שלכם. אם יש לכם ערכי ליבה בריאים, ואתם עושים את כל המאמצים לשתף אותם ולחיות על פיהם, אתם עוזרים להקים צוות של אנשים שיהיו נאמנים גם לערכי הארגון. כאשר זה קורה, תדאגו בארגון להתייחס לנאמנות זו כמו למלוכה.
בסופו של דבר, מדובר בתהליך. קיומם של מערכות טובות מאפשר לאנשים לעסוק בתשוקה שלהם לספק ביצועים איכותיים. התהליך הוא חשוב. מערכות הן חשובות.
להלן שתי מחשבות על התהליך:
- התהליכים והמערכות חשובים, אך חשוב באותה המידה להבין שעליכם ליישם תהליכים אלה יותר כמו מנדלה (נלסון), ופחות כמו אטילה (ההוני). במילים אחרות, אל תהיו רודנים ביישום המערכות שלכם. כשהייתי בן שלוש עשרה, אמא שלי נתנה לי משקל נייר מתנה, שעד היום נמצא על שולחני. על משקל הנייר כתוב: "דיפלומטיה היא האומנות לתת למישהו אחר לעשות את הדברים בדרך שלך".היא אמרה לי שהכוונה פה היא לשיתוף פעולה, לא למניפולציה. זה עוסק בעבודה עם אנשים להשגת הצלחה לכולם.
- בדקו את התהליכים שלכם באופן קבוע. אל תשתעבדו למנהגים ישנים. פעמים רבות ראיתי חברות שיצרו תהליכים מסובכים להפליא, שהורידו את מורל האנשים בארגון. כאן, חשוב שהיזם יקשיב לצוות שלו כאשר הם אומרים שהתהליך מסובך. שימו מנגנונים מתאימים כדי לוודא שיש תקשורת. אני מצאתי כי מינוי גופים מייעצים אשר מייצגים את האנשים העוסקים במלאכה, וכן את האנשים המקבלים את השירות, באמת עוזר לספק מוצר טוב יותר. כמו כן אני ממליץ כי תעברו את התהליך בעצמכם כדי שתוכלו לראות את מה שהם רואים במו עיניכם. זו בהחלט יכולה להיות חוויה מאירת עיניים.
תשוקה, אנשים, תהליך. אם אתם יוצרים ארגון העושה ביצועים טובים בשלושת התחומים האלה, אתם תהפכו לכוח שיש להתחשב בו. אתם תהיו למובילים בענף שלכם, ותייצרו מפעל מדהים.
________________________________________________________________________________________
ד"ר איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times .
ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), – ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בספרו החדש:
Who’s in Your Room, The Secret to Creating Your Best Life ב-Amazon.com