כיצד אתה יוצר תרבות אירגונית בחברה? נשאלתי את השאלה הזו פעמים רבות לאורך השנים. כתבתי על תרבות אירגונית בעבר, אך מעולם לא כתבתי על איך "יוצרים" תרבות אירגונית. על כך אני כותב במאמר זה – יצירת תרבות.
במאמר זה אתן את נקודת המבט שלי המבוססת על ניסיון אישי והתבוננות. אמנם אין אלו החוויות שלך – אני ממליץ כי תיקח אותם בחשבון וקח מהם את הדברים המהדהדים אצלך, שיעזרו לך ליצור את התרבות האירגונית שלך. אם אינך "הבוס", שקול כיצד נושאים אלה יכולים להיות מיושמים במחלקה שלך בחברה. הרעיונות האלה חלים ברמת המיקרו כמו גם ברמת המאקרו.
בכל המקורות בהם קראתי על תרבות אירגונית, מעולם לא ראיתי כי נושא זה הוסבר באופן בו חוויתי את התהליך. אני מאמין כי תרבות אירגונית נוצרת באמצעות שלושה שלבים עיקריים: "מסורת" אירגונית המובילה ל "ערכי בסיס" והם מובילים ל"תרבות" אירגונית.
המסורות הקיימות בחברה (או במחלקה בחברה) הם היכן שהכל מתחיל. אם כי, יכול להיות כי יש לך מסורות בריאות או כאלה שהם פחות. אני אתייחס למסורות הבריאות באירגון. המסורות אומרות לנו מי אנחנו בתור שבט. הם מציגות מה חשוב לנו וכיצד אנו מיישמים זאת בתוך האירגון.
עבורי, כשהקמתי את BNI, המסורות הללו כללו נושאים כגון התמקדות על בניית מערכות יחסים, חינוך, אחריות, הכרה וכמובן – "הנותן מקבל" (אם אמנה קצת מהם). כל אחד מהנושאים האלה (ועוד) היו המסורות שהחלתי לאורך התוכנית כבר בהתחלה. בכך שהפכתי אותם לחלק חשוב כל כך מהחברה – הם הפכו להיות חלק בלתי נפרד מערכי הליבה של האירגון.
ערכי הליבה של אירגון כלשהו, אלו האמונות הבסיסיות ועקרונות מנחים הקובעים התנהגות ועוזרים לאנשים להבין טוב יותר את הציפיות בתוך הקונטקסט של האירגון. עבור BNI, ערכי הליבה הללו כללו את חמשת הנושאים שהצגתי לעיל, ("חינוך" הפך להיות "למידה מתמשכת") כמו גם גישה חיובית, מסורת וחדשנות. כן, אני כללתי מסורות בתוך ערכי הליבה כשהבנתי כי הן קריטיות להמשכיות ההצלחה באירגון מאחר והן מעגנות אותנו לדברים היוצרים חוויות טובות. באותה העת, הבנתי כי חדשנות הינה המפתח. מסורות מספרות לנו מהיכן הגענו, וחדשנות אומרת לנו לאן אנו רוצים להגיע. חשתי כי שני העקרונות הללו חשובים להצלחת החברה.
מסורות הובילו לערכים בסיסיים, והערכים הבסיסיים הובילו לתרבות אירגונית. כתוצאה מכך, ערכי הליבה הפועלים בתוך האירגון (או יחידה מקומית… ב-BNI, קבוצה), משפיעים ישירות ויוצרים תרבות.
עבורי, יצירת תרבות הינה דבר פשוט. הבנה של המסורות הבריאות באירגון כל שהוא, ואז אימון ויישום של ערכי הליבה של האירגון בקנאות. היה פנאטי בשיתוף ערכים אלה, שוחח עליהם, יישם אותם וכתוב עליהם. כאשר אתה עושה את שני הדברים הראשוניים האלה טוב, אתה יוצר תרבות מדהימה.
תרבות עולה על אסטרטגיה בעשרות מונים.
אם הינך חלק מאירגון שיש לו אסטרטגיה מעולה ותרבות שולית, אתה תיאבק.
אם הינך חלק מאירגון שיש לו אסטרטגיה שולית אך תרבות מעולה, אתה תצליח.
לעומת זאת, אם הינך חלק מאירגון שיש לו גם אסטרטגיה מעולה וגם תרבות מוצלחת, אתה תהייה אחד מהמובילים בתעשיה. התרבות הינה המרכיב הסודי בתבשיל להצלחת האירגון.
אם אתה מעוניין בהצלחה כזו עבור האירגון שלך, הוצא את החומר המדבר על ערכי הליבה של האירגון שלך (במידה ואין לך אותם, חשוב על המסורות שלך והחל ליצור ערכי ליבה מתוכם), ואז יישם אותם כאילו על פיהם יקום ויפול דבר בעסק שלך. (ואגב, זה באמת כך).
דר' איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times . ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bniI.com), ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בסיפרו החדש: "Avoiding the Networking Disconnect" ב-Amazon.com