שירה לא ידעה איך להרים את הראש מהמשבר "שנפל" עליה. היא מדריכת כושר עצמאית כבר כמה שנים. סוף סוף הגשימה חלום ופתחה סטודיו כמה חודשים לפני הסגר הראשון. הסגר שבר אותה. בלית ברירה היא סגרה את הסטודיו והייתה עסוקה וטרודה כל היום במחשבות על חשבונות שטרם שילמה, בהלוואה שלקחה לעסק, במשכנתא של הבית, בגן של הילד שנסגר, בדבר המעצבן הזה שנקרא "זום" שמשתלט עליה. יושבת מול המחשב ומרגישה כמו זומבי. הגוף רפוי והמחשבות רצות על העתיד הצפוי. כל כך התביישה במצב, כל כך התכנסה בתוך עצמה עד שנעלמה ללקוחות שלה לא החזירה טלפונים או הודעות בווטסאפ.
אם אתם רק מתמקדים בלהגיב למשבר, כשנצא ממנו אתם עשויים למצוא את עצמכם מאחורי המתחרים שהמשיכו להתקדם. אי אפשר לשים את הפוקוס רק על לנהל ולהגיב למשבר. צריך להקדיש תשומת לב גם לעסק.
(פרופסור אריקה ג'יימס, דיקנית בית הספר וורטון למנהל עסקים באוניברסיטת פנסילבניה)
אופיר בשארי החליטה שלא משנה מה קורה, היא לא נותנת למשבר לנהל אותה. לאחרונה עברה מסטטוס של שכירה למעצבת גרפית עצמאית, הצטרפה לארגון BNI מספר חודשים לפני הקורונה. בחושים שלה הבינה שכל התוכניות שעשתה צריכות להשתנות. היא אימצה את הגישה של "כל עכבה לטובה" וידעה שהיא חייבת להשתמש במה שיש, לטובתה.
הגבלה של יציאה מהבית עד 100 מטר? היא תמשיך לרוץ קילומטרים הלוך ושוב במסגרת המגבלה כדי לשמור על הכושר ועל השפיות.
אין חשק לקום מהמיטה? שמים שעון נודניק על ווליום גבוה, רחוק מהמיטה.
האונליין הוא האופציה היחידה? היא תאמץ את הטרנד ותעביר את כל העסק לדיגיטל.
אי אפשר להיפגש פיזית? לא נורא. דווקא חוסך המון זמן של נסיעות, פקקים ובתי קפה מיותרים
כולם הופכים לבטטות כורסא מול הטלוויזיה? מכינים לו"ז יומי על נייר ומשבצים בכל שעה פעילות, בלי לותר לעצמה או לבני הבית.
יש זמן פנוי? הזדמנות מצוינת לעבוד על שדרוג האתר.
התחרות קשה? לחשוב ולבדוק שוב ושוב, מי באמת קהל היעד ומה הנישות הייחודיות רק לה.
המחשבות מתחילות להשתלט? עוצרת ומבצעת הערכות מצב, לא אחת אלא כמה שיותר. מפרקת את המטרות למשימות מאוד קטנות וכך מעלה את הסיכוי לחוות הצלחות שמעודדות קדימה.
אופיר הכינה לעצמה מחברת "מטרות" ופירקה אותן שוב ושוב למשימות קטנות שמחייבות אותה לייצר פעילות.
כי הדבר הכי חשוב הוא לייצר מומנטום, לייצר עשייה. ליזום.
לא לעצור.
לא להפסיק להגיב.
והכי גרוע – לא להיעלם ללקוחות.
שירה היתה יכולה להיות לפעול אחרת.
לצד כל הפעולות ההכרחיות לעצור את הדימום הפיננסי, היא היתה חייבת להיות בקשר עם הלקוחות שלה. חלקם עם השנים הפכו לחברים טובים מעבר להיותם לקוחות.
תקשורת הכרחית לשמירה על הלקוחות – גם ללקוחות קשה והם ישמחו ויעריכו אם יקבלו מסרים חיוביים, אם ישאלו לשלומם. שירה היתה יכולה לייצר קבוצת ווטסאפ עם עצות לשמירת הכושר והבריאות בתקופת סגר.
לחשוב קדימה מה כן אפשר לעשות וליזום פעילויות שמעולם לא עשתה כמו שיעורים באוויר הפתוח ליחידים או קבוצות קטנות. לצאת בהצעה ייחודית למשפחה הגרעינית, הורים וילדים יחד לשיעור ספורט משותף בפארק.
לפעול אחרת ממה שעשתה בעבר כמו לתעד את הפעילות ולהעלות לרשתות החברתיות, לבקש לצלם לקוחות שלה שייספרו איך פעילות באוויר הפתוח עוזרת להם לשמור על השפיות וגם על הבריאות.
לחפש הזדמנויות חדשות לדוגמא לייצר שיתופי פעולה עם מאמני ספורט בתחומים אחרים, דיאטנים, אנשים המבשלים אוכל בריא וכדומה, להרצאות משותפות. לכל אחד יש את הלקוחות שלו ואפשר לנצל את האונליין לתת הרצאות, כל אחד ללקוחות של האחר, למתן ערך מוסף וכך הלקוחות של שירה ידעו שהיא חושבת עליהם ועל טובתם.
נכון, זה לא קל ליזום פעילויות כל הזמן. אבל זו דרכם של העצמאים ובעלי העסקים שיודעים שהם צריכים להמשיך ולהיות בתודעה של הלקוחות שלהם ולא להיעלם. אל תתנו לאף משבר לנהל אתכם ועוד יהיו משברים בהמשך. הלקוחות שלכם מצפים שתהיו שם עבורם. מצפים שתתנו להם גב ותחזקו אותם כדי שגם הם יוכלו בתורם לחזק אחרים.
"הנותן מקבל" בהתגלמותו.
אשמח שתכתבו לי תגובות, הערות, הארות ושאלות לגבי מה שכתבתי.
אם אתם רוצים לשמוע ממני על נושאים ספציפיים
או יש לכם עוד רעיונות, כיתבו לי [email protected]
את הרעיונות הטובים ביותר אשתף עם כל חברי קהילת BNI – עם קרדיט מלא כמובן.
שלכם,
ירדן נוי
מנכ"לית BNI