שנים רבות החזקתי בתפיסות ואמונות שונות כמו: אם אעבוד קשה יעריכו אותי, עבודה מסודרת בחברה גדולה היא מקפצה לעתיד, רק אנשים מוחצנים יכולים להצליח בעסקים, שזה שאני לא מסוגלת לספר בדיחה בלי להרוס מקלקלת לי, רק אם אסיים אוניברסיטה אצליח בחיים ועוד ועוד….
עד שהבנתי, שהמציאות שלי לאו דווקא נכונה ויש גם עולם אחר, עם תפיסות ואמונות שונות משלי והן לאו דווקא שגויות.
התפיסות והאמונות שלנו מכונות "פרדיגמות" או "מיתוסים". יש שמשתמשים במילה ‘מיתוס’ כמילת גנאי וכביטוי לאמונות שהיו חזקות מאוד בעבר והיום אינן מקובלות או שנחשבות לדברי הבל.
דר' יובל נח הררי – מחבר הספר "קיצור תולדות האנושות" טוען כי מיתוס הוא סיפור שאנשים מספרים לעצמם ומאמינים בו. לטענתו, מיתוסים קיימים בכל חברה אנושית כיום, כולל במקומות כמו עולם המשפט והעסקים.
לדעתי, הבעיה בכל האמונות והתפיסות שלנו מתחילה כאשר אנחנו נותנים להם לעכב או לעצור אותנו מלפעול, מלהתקדם, מלהצליח. אנחנו מספרים לעצמנו הרבה סיפורים שמנהלים לנו את החיים לגבי היכולות שלנו, לגבי הקריירה, הזוגיות או ההורות. משפיעים על מה שאנחנו יכולים ומה שאנחנו לא.
גם לגבי נטוורקינג יש מיתוסים שהאמונה בהם מעכבת אותנו:
- מפגשי נטוורקינג הם הזדמנות מצוינת ליצור מכירות. טעות! המטרה במפגשי נטוורקינג היא ליצור קשרים ולהגדיל את רשת הקשרים העסקיים שלנו. זו טעות לחשוב שיש במפגשים מסוג זה הזדמנות למכור לנוכחים (שאינם מכירים אותנו) חישבו על זה לרגע. אם כל הנוכחים באו למכור, מי יהיה זה שיקנה?. חשוב לזכור שאם נעזור לאנשים לקבל את מבוקשם – הם יסייעו לנו בחזרה. אם בשיחה אבין שמישהו מחפש המלצה על עורך דין טוב ואומר "אני מבינה שאתה מחפש עו"ד המתמחה מקרקעין ואני מכירה אחד מצוין. האם תרצה שאכיר ביניכם?" זה יסייע להתחיל מערכת יחסים הרבה יותר טובה מאשר אם אנסה למכור לו את השירות שאני נותנת.
- אנשים המכירים אותי ומחבבים אותי יפנו אלי עסקים. מתי אמא שלך הפנתה אליך עסקים? ומה עם אחיך? השכן? בני הדודים? חלקם עדיין זוכרים את הילד שהפריע בשיעורים בבית הספר ואין להם באמת מושג במה אנחנו עוסקים. היכרות בלבד ואפילו יחסים קרובים לא מספיקים כדי לקבל עסקים. אם לא נלמד לדבר על העסק שלנו בצורה אקטיבית, נספר מה אנחנו עושים ונבקש בלי חשש הפניות עסקיות, גם מהקרובים לנו ביותר – פשוט לא נקבל אותן.
- מקור ההפניות הטוב ביותר הוא מהלקוחות שלי. אין ספק שלקוחות המופנים אלינו מלקוחות מרוצים מגיעים "מבושלים" יותר ומקצרים את זמן יצירת האמון ותקופת המו"מ. אבל, זה לא קורה בתדירות מספקת וגם מסוכן להסתפק במתן שרות טוב ולהסתמך על הלקוחות שיעשו עבורנו את עבודת השיווק. מחקרים הוכיחו שללקוחות שאינם מרוצים יש יותר מוטיבציה להשמיץ מאשר ללקוחות מרוצים לפרגן. שיווק "מפה לאוזן" הוא פעילות פאסיבית ויוצרת תלות בלקוח ללא יכולת להשפיע עליו. המיתוס הנשען על לקוחות מרוצים שידאגו ללקוחות נוספים עלול להתגלות כסיפור עם סוף רע.
- ככל שאשתתף ביותר מפגשי נטוורקינג זה יקדם את העסק שלי – שנים חשבתי שכדי שיותר אנשים יכירו אותי כדאי לי להשתתף בכמה שיותר אירועים וכנסים. עם הזמן התחלתי לזהות מספר פרצופים מוכרים שהופיעו בכל כנס שהגעתי אליו. הם נראו לי כ"ציידים". חמושים בכרטיסי ביקור עברו בשיטתיות וצדו לקוחות. הרגשתי מבוכה והבנתי שגם אני יכולה להיתפס כך בעיני אחרים. הבנתי שמדובר במיתוס ועלי לבחור להגיע רק לכנסים שבאמת היו חשובים ולייצר מערכת קשרים לעומק ולא לרוחב עם אנשים.
- אם אאסוף הרבה כרטיסי ביקור באירוע נטוורקינג זו תחשב הצלחה – אחרי שנים של השתתפות בכנסים ועריכת כנסים בעצמי הבנתי למה רובנו אוספים כרטיסי ביקור:
- בדרך כלל נותנים לנו כרטיס בלי שביקשנו ולאנשים לא נעים לסרב.
- כי זה נותן לנו תחושה של עשייה. הנה יצאתי עם משהו ביד.
בפועל, כרטיסי ביקור הם רק חתיכת נייר שאנחנו מחזיקים ביד מבלי שיצרנו מערכת יחסים. איסוף הכרטיסים לא מקדם אותנו הלאה ולכן אנשים מתאכזבים מכנסים ומאשימים שהיה כנס לא טוב. מסקנה: אל תלכו למפגש הנטוורקינג הבא שלכם בלי שסיימתם לבצע פולואפ על כרטיסי הביקור מהכנס האחרון.
לכל אחד מאיתנו יש אמונות, תפיסות עולם, דפוסי התנהגות ודרכי חשיבה שונות. האמונות האלו משפיעות על תפיסת המציאות שלנו ומציירות לנו תמונה על הדרך שבה אנחנו רואים את העולם. האמונות מקדמות או מעכבות אותנו וכשנצליח להשתחרר מהן ונבין שחלק מהאמונות שלנו הן רק מיתוס, סיפור שאנחנו מספרים לעצמנו, נוכל להיפתח לסיפורים אחרים, כיוונים אחרים ולפגוש עולם חדש.
שלכם,
ירדן נוי
לפוסט הזה יש 2 תגובות
מעניין !
You really make it seem so easy with your presentation but I find this matter to be actually
something that I feel I'd by no means understand.
It seems too complex and very extensive for me. I am looking forward to
your subsequent post, I will try to get the dangle of it!
Lista escape roomów