מכירים את התופעה שבה אתם מגיעים עם חשש שטיפול יכאב והוא כואב אפילו יותר? מכירים חולים שקיבלו תרופה ללא חומר פעיל (פלצבו) ששיפרו את מצבם בגלל שהאמינו שנתנו להם את התרופה הנכונה? מכירים את הבת דודה שמגיל קטן אמרו עליה "היא תהיה עורכת דין"? אלו רק דוגמאות קטנות של תופעה ידועה בשם "אפקט פיגמליון" או "נבואה שמגשימה את עצמה", שעוסקת בציפיות אישיות או סביבתיות שאינן אמיתיות ואמונה בהן מייצרת פעולות שמגשימות אותן.
במחקר מפורסם שנערך ב-1968 סיפקו החוקרים בכוונה תחילה מידע לא נכון לגבי פוטנציאל הלמידה הגבוה של מספר ילדים למורים שלהם, וייצרו אצלם ציפייה להישגים גבוהים. לאחר מספר חודשים נערכו מבחני IQ וילדים אלו אכן קיבלו בפועל ציונים גבוהים יותר מאחרים.
הצעד הראשון שצריך לעשות הוא להתאים את הפעולות לציפיות. זו הנקודה שבה השינוי מתחיל.
אם יש לכם ילדים אתם מעלים את הציפיות שלכם ונוטעים בהם אמונה ביכולת שלהם.
אם יש לכם עובדים אתם מעלים את הציפיות שלכם מהם ונוטעים בהם את האמונה שהם יכולים.
אם אתם בעלי עסק שרוצה לגדול אתם מעלים את הציפיות שלכם מעצמכם ומעודדים את עצמכם להמשיך לאתגר את עצמכם, או שוכרים את שירותיו של מאמן עסקי לצמיחה.
אם אתם חברים בקבוצת עסקים שרוצה לגדול, אתם מעלים את הציפיות שלכם מעצמכם ומעודדים את חברי הקבוצה להתנהג כאילו הם כבר שם. הציפייה היא להתנהג כמו "גדולים".
מהם הצעדים שקבוצה קטנה יכולה לעשות כדי להתנהג כמו קבוצה גדולה?
מפגש BNI קלאסי אורך 90 דקות, אך קבוצה קטנה (מתחת 20-25) מסיימת בפועל מוקדם יותר. הניסיון למשוך זמן כדי לסיים "כמו הגדולים" מיותר וגורם למפגש להימתח כמו מסטיק. אל תחששו לסיים "לפני" הזמן.
מינגלינג נתפס בטעות כ"זמן הגעה". אל תפספסו זמן יקר. קבוצות גדולות מכירות בחשיבות חלק הנטוורקינג הפתוח ומתחילות אותו אפילו מוקדם יותר. כך יש לחברים יותר זמן לפגוש את האורחים, לקבל את פניהם בצורה רגועה, לתת להם תשומת לב אישית ולהכיר להם חברים שתחום העיסוק שלהם דומה והם יכולים לשתף פעולה יחד. זמן המינגלינג שווה לכם הרבה כסף ואורחים נוטים לזכור את מי שקיבלו את פניהם ונתנו להם להרגשה טובה.
הקפידו מאד על לוח זמנים במהלך המפגש. לסבב ההיכרות והצגה עצמית יש אנרגיה שתלויה בשמירה על הזמנים. אם מצגת אישית נקבעה ל-45 שניות ומאפשרים לחברים להמשיך מעבר לזמן עד שיסיימו (בעיקר בגלל שבקבוצה קטנה, לכאורה יש יותר זמן) הופכת את סבב ההיכרות לארוך ומייגע במקום קצבי. כן, חריגה של 10-15 שניות לאדם יכולה לתת תחושה של משיכת זמן כמו מסטיק, מה שעלול להפיל את האנרגיות ולפגוע בקצב של המפגש. בהתבסס על נסיון של עשרות שנים, הקפדה על זמנים הוא אחד המרכיבים החשובים שמבדילים בין מסגרת חברתית ועסקית.
ההרצאה המרכזית של הבוקר תחומה אף היא בזמן. אם תאפשרו למציג לחרוג מהזמן הקבוע, המפגש יתארך ותרגישו איך הוא נמתח ומשעמם. אל תשכנעו את עצמכם שהמצגת מעניינת ולכן כדאי הפעם לחרוג מהזמן. שימרו על עקרון השיוויון ומתן זמן זהה לכולם.
אל תאפשרו למשתתפים לספר בדיחות. לרוב הן לא מצחיקות ובמקרה הגרוע אף יפגעו או יעליבו חלק מהמשתתפים. אוירה "חברית" ו"פתוחה" יכולה מהר מאד להשתנות או להיתפס כלא רצינית. זיכרו שמטרת הקבוצה היא מפגשים שמייצרים עסקים, לא מפגשים חברתיים.
סיימתם מוקדם יותר? מצוין! נצלו את הזמן כדי לתת מידע לאורחים על הקבוצה, לנהל שיחה על היתרונות ועל הציפיות מהם, ענו להם על שאלות. פיתחו יומן וקבעו פגישה עם חברי הקבוצה ועם אורחים. אל תידחו קביעת פגישות, מה שלא נעשה במסגרת המפגש נוטה להתמסמס.
הזמינו אורחים בפרופיל גבוה. קבוצות גדולות מזמינות אורחים שהם בפרופיל גבוה מהמשתתפים, הם גאים בקבוצה ובחבריה ויודעים שהחברים "ירימו להם" ליד האורחים שלהם ויגרמו להם להיראות במיטבם.
מרגישים לא בנוח להזמין אורחים בפרופיל גבוה? קיראו מה כדאי לעשות כדי לשחק במגרש של הגדולים
את התוצאות של הצבת ציפיות גבוהות אפשר לראות בשטח – הילדים משפרים את הבטחון העצמי ואת הציונים, העובדים משפרים את התפוקות, העסק שלכם גדל ובקבוצה העסקית שלכם החברים מקבלים הפניות, סוגרים עסקאות, מחדשים חברות ולא רוצים לעזוב.
זיכרו:
אם תאמינו שאתם לא יכולים – אתם צודקים!
אם תאמינו שאתם כן יכולים – אתם צודקים!
אשמח שתכתבו לי תגובות, הערות, הארות ושאלות לגבי מה שכתבתי.
אם אתם רוצים לשתף אילו פעולות אתם עושים כדי לעמוד בציפיות שלכם ושל הסביבה
כיתבו לי [email protected]
את הרעיונות הטובים ביותר אשתף עם חברי הקהילה – עם קרדיט מלא כמובן.
שלכם,
ירדן נוי
מנכ"לית BNI