בשנים הראשונות בתפקידי כמנהלת הארגון הייתי שואלת שאלות כל הזמן. שואלת את הסובבים אותי, את המנהלים המקבילים לי בעולם, את השותף, את המנהלים בשטח. רציתי לדעת הכל, לקבל מידע מכל הכיוונים, להבין איך נכון לעשות את הדברים ומה זה נותן לאנשים. חלק מהתשובות שימחו אותי, חלק איתגרו, חלק הפתיעו וחידשו וחלק לא. עצם שאלת השאלות השאירה אותי ערנית, סקרנית עם ציפיה לבאות. עם השנים נכנסתי לשגרת עבודה שנתנה לי תחושה שיש פחות צורך בשאלות מכיוון שאספתי במהלך הזמן לא מעט תשובות. אבל זו הייתה טעות.
מנהלים ובעלי עסקים נתקלים יום יום באתגרים ובעיות. ספקים שנעלמים, עם לקוחות שמתקשרים כל הזמן או מבטלים עסקאות, עם בירוקרטיה, העלאות מחירים, קושי במציאת עובדים טובים, עם קולגות למקצוע שמתחרים בכם ועוד הרבה. אחת מצורות ההתמודדות עם בעיות ואתגרים מרובים היא לפתוח ערוץ לקבלת תשובות בעזרת שאלות.
תחשבו כמה אפשרויות יכולות להיפתח בפניכם אם תפתחו ערוץ עם אנשים שמקיפים אתכם ותבקשו לשמוע מניסיונם בעזרת שאלות. כמה כסף תוכלו לחסוך, כמה עוגמת נפש יכולה להיחסך מכם. השאלות לא רק שפותחות לכם מערכת יחסים עם הלקוחות שלכם, או העובדים שלכם, הספקים וכו' אלא גם ערוץ עם עצמכם. התשובות שתקבלו לשאלות שלכם יעודדו אתכם ליצירתיות וחדשנות ויאפשרו לכם להיפתח לערוצים חדשים.
למה חשוב לשאול שאלות את הסובבים אתכם ואת עצמכם?
כשאתם שואלים שאלות אתם עוברים למצב של הקשבה – נכונים לקלוט דברים חדשים
כשאתם מתרגלים לשאול שאלות, אתם פותחים את עצמכם למצב של למידה והתפתחות תמידית.
כשאתם שואלים שאלות בעולם של עודף מידע אתם מפתחים סקרנות.
כשאתם שואלים שאלות אתם מצהירים בלי לומר בקול שאתם לא "יודעים הכל"
כשאתם שואלים שאלות אתם מסמנים לצד השני שאתם מתעניינים בהם
כשאתם שואלים אנשים אחרים – אתם מאתגרים אותם לחשוב ולהשתפר
כשאתם שואלים אנשים אחרים אתם מייצרים קשר ומתפתחים שיחה
"אמא שלי הפכה אותי למדען בלי שהתכוונה לכך בכלל. כל האימהות היהודיות בברוקלין נהגו לשאול את הבן שלהן: 'נו למדת משהו בבית ספר היום?', אבל לא אמא שלי. היא תמיד שאלה אותי שאלה אחרת: "איזי, שאלת שאלה טובה היום?' ההבדל הזה הוא שהפך אותי למדען." איזידור אייזק רבי, זוכה פרס נובל
הצורך להשתפר בעסק הוא צורך בסיסי ותמידי ואי אפשר לעשות זאת לבד.
כדי להשתפר צריך לשאול שאלות פתוחות שלא יענו ב'כן או לא' כמו:
מה אני יכול/ה לעשות על מנת לשפר את המצב?
איך אני יכול/ה לשפר את מיומנויות הניהול/המכירות/ההדרכה שלי?
איך אני יכול/ה להשיג תוצאות מהר יותר?
מה אני יכול/ה לעשות היום שעדיין לא עשיתי?
מה אני יכול/ה לעשות כדי לפתור את הבעיה?
מה כדאי לי לשמר ומה לשפר?
תוכלו גם לשאול את עצמכם 10 שאלות שיחזירו לכם את השליטה בעסק לידיים שלכם
והכי חשוב, תקשיבו טוב טוב לתשובות בלי לענות!
אנשים רבים בטוחים בידע ובנסיון שלהם ומשוכנעים שיש להם את כל התשובות. המציאות היא שיש יותר אפשרויות מאשר ידוע לכם. לכן, הדרך לפתור אתגרים ובעיות כבעלי עסקים וכבני אדם היא להתחיל לשאול שאלות. אם לא תשאלו שאלות, תישארו באותו המקום ובעולם העסקים זה נקרא לא להתקדם וזה, הפסד שלכם.
זיכרו, אתם יודעים את מה שאתם יודעים וחשוב מזה, אתם לא יודעים מה שאתם לא יודעים. שימרו על ראש פתוח ותמשיכו לשאול.
אשמח שתכתבו לי תגובות, הערות, הארות ושאלות לגבי מה שכתבתי.
אם אתם רוצים לשתף איזה שאלות טובות עובדות עבורכם
כיתבו לי [email protected] או הגיבו בבלוג
טורים נוספים ניתן למצוא בבלוג שלי – https://media.bni.co.il/blog/
שלכם,
ירדן נוי
מנכ"לית BNI
לפוסט הזה יש תגובה אחת
ירדן יקרה, ראשית שמחה להיות חלק מארגון מעצים ומפתח.
שאילת שאלות הוא אכן המתכון המנצח להצלחה ואין ספק שהידע בעולם הוא בלתי נימדד.
כמה שאלמד ואפתח את עצמי האם אוכל להיות מסופקת ולדעת שאני יודעת הכל בתחום שאני עוסקת?
אשמח לענות על כך:)
לא!
כל יום הוא למידה עבורי ובכל יום נוספות להן תובנות חדשות וידע חדש …
האם יגיע הרגע בו אומר שאני יודעת מספיק???