מרבית בני האדם מחפשים נקודות דמיון בכל אינטראקציה. כשפוגשים אדם חדש ישר מחפשים מה משותף. אולי גדלתם באותה העיר, אולי למדתם באותו ביה"ס, קניתם מאותה המכולת, "מכיר את אבי מהצבא?" המשותף יוצר את החיבור האנושי והמיידי.
לרוב האנשים נטייה אנושית להיות בקרבת אנשים שדומים להם.
תסתכלו סביבכם, איפוא אתם גרים, איזה אנשים אתם פוגשים ביומיום, עם מי אתם עובדים, מי החברים בכיתה של הילדים. לרוב יש הרבה דמיון במאפיינים סוציו-אקונומים, דמיון בגילאים, מעמד מקצועי, מסלול חיים, דעות פוליטיות ועוד.
אם זה טבעי, אז מה הבעיה?
את המשפט "אנשים אוהבים לעשות עסקים עם אנשים שהם מחבבים ומכירים" כבר שמעתם לא פעם והוא נכון מאד.
הבעיה היא שאם אתם מסתובבים בחוגים שדומים לכם, גם מערך הקשרים וההיכרויות שלהם דומה לשלכם ואם רוצים לפרוץ את המעגל המוכר למעגלים נוספים או אחרים, יוסטון יש לנו בעיה.
רוני היא בעלים של משרד שליחויות. הלקוחות שלה הם בעיקר משרדי עו"ד, רוא"ח וסוכני ביטוח. היא תמיד מחפשת לייצר קשרים עם בעלי עסקים הנותנים שירותים למשרדים איתם היא עובדת. הרציונל שמוביל אותה הוא ליצור קשרים עם אנשי מקצוע שיש להם לקוחות דומים. מי נותן שירותים למשרדי עו"ד, רוא"ח וסוכני ביטוח? לדוגמא, חברות הנותנות שירותי נקיון, צרכי משרד, כוח אדם ואדמיניסטרציה, שירותי מיחשוב, שירותי תקשורת וכד'.
אף על פי שזה טוב לכלול נותני שירותים עסקיים ברשת האישית של רוני, זו תהייה טעות גדולה ופספוס מצידה להרחיב רק איתם את רשת הקשרים. אם רוני רוצה להרחיב את העסק שלה ולהגיע לקהלים חדשים, רצוי שתשאף להרחיב את המעגלים עם אנשים השונים ממנה ושקהל היעד שלהם שונה משלה.
אחד המפתחות העיקריים לבניית רשת קשרים מצליחה היא הגיוון.
אני זוכרת היטב יועץ עסקי שחיפש להגיע למנכ"ל של חברה מסוימת וכל הזמן נקב בשם החברה וחיפש אנשים מתוך המעגלים שלו המכירים את אותה החברה. הוא לא קיבל תגובה לאורך זמן. יום אחד, פנה אליו החשמלאי בקבוצת העסקים בה היה חבר ואמר "אני עושה אצל המנכ"ל שאתה מחפש עבודת חשמל גדולה בבית הפרטי, אני יכול לעזור". אם היועץ היה ממשיך לחפש דרך המעגלים העסקיים המוכרים לו ולא בכיוונים אחרים, הוא היה מחכה עוד הרבה זמן.
9 מקומות שיאפשרו לכם להרחיב ולגוון את רשת הקשרים שלכם
- ארגונים למען הקהילה –לארגוני התנדבות מגיעים אנשים טובים מכל שכבות האוכלוסייה. זה מקום המבוסס על נתינה והפעילות התנדבותית מייצרת חברויות והיכרויות.
- איגודים מקצועיים – השתייכות לאיגודים על בסיס מקצועי מאפשרת פגישה עם הקולגות, השתתפות בהשתלמויות מקצועיות ויצירת מוניטין בקהילה העסקית שלכם.
- קבוצות פייסבוק על בסיס תחומי עניין – הרשתות החברתיות מאפשרות יצירת קשרים על בסיס תחומי עניין מקצועיים אך גם על בסיס תחביב. מקהילות של חובבי יזמות, נדל"ן ועד קהילות המתרכזות בבישול וגידול צמחים.
- ארגונים למטרות חברתיות – ארגונים שמטרתם להפגיש בין אנשים למטרות חברתיות ו/או רומנטיות כמו קבוצות טיולים, פנויים פנויות וכו'.
- קבוצות ספורט – יש בכל הארץ מאות קבוצות למטרות ספורט מקבוצות מקצועיות ועד קבוצות על בסיס שכונתי העוסקות בספורט חובבני כגון ריצה, רכיבה על אופניים, יוגה ועוד.
- ארגוני נטוורקינג מקצועיים – המטרה של ארגון נטוורקינג מקצועי כמו BNI היא ללמד עצמאים ובעלי עסקים איך לבנות קשרים ולהגדיל את העסק. הקבוצות שומרות על בלעדיות מקצועית (אדם אחד מכל מקצוע בקבוצה) והחברים נותנים ומקבלים הפניות עסקיות.
- כנסים ואירועים – השתתפות בכנסים ואירועים, גם באונליין וגם באופליין מאפשרת היכרות עם אנשים שבאים במטרה לקבל מידע וגם לייצר קשרים חדשים.
- קבוצות על בסיס מקומי – השתייכות לקבוצת הורים המפטרלת בפארקים בלילות, השתייכות לועד השכונה או ועד הכיתה.
- קבוצות מאסטרמיינד – מפגשי בעלי עסקים או מנהלים בקבוצות קטנות המעלים דילמות ניהוליות ואישיות המעסיקות אותם וחולקים מנסיונם האישי במתן עצות מקצועיות.
אם תישארו רק במעגל המוכר לכם תפסידו עולם שלם.
המינון המומלץ הוא השתייכות בין 2-3 ארגונים או פעילויות השונות אחת מהשנייה כך שגם יהיה לכם עניין ומגוון וגם תהיה אפשרות להתמיד בפעילות.
הרחבה של מערכת הקשרים וגיוון מקורות מרחיבים את ההזדמנויות העסקיות והאישיות.
זיכרו כי הגדלת רשת הקשרים היא אמצעי ולא מטרה. אם הגדלת הרשת תהפוך להיות המטרה עצמה, תפסידו את המטרה העיקרית והיא להיות חלק מקהילה שבה אתם מייצרים היכרויות, בונים מערכות יחסים ומרחיבים את ההזדמנויות שלכם. דברים טובים יקרו עם אנשים שמכירים אתכם, מחבבים אתכם ויכולים לפתוח לכם דלתות חדשות.
אשמח שתכתבו לי תגובות, הערות, הארות ושאלות לגבי מה שכתבתי.
אם אתם רוצים לשתף איפה אתם מרחיבים את מערכות הקשרים שלכם
כיתבו לי [email protected]
את הרעיונות הטובים ביותר אשתף עם חברי הקהילה – עם קרדיט מלא כמובן.
שלכם,
ירדן נוי
מנכ"לית BNI