אנשי עסקים מצליחים יודעים שתג שם הוא כלי חשוב בהיכרות חדשה עם איש קשר וביצירת רושם אישי ומקצועי. אבל לאנשים יש רשימה ארוכה של תירוצים למה לא לענוד תגי שם. שמעתי הרבה מהם במהלך הקריירה שלי, ואת כולם ניתן להפריך:
"תגי שם נראים מגוחכים".
כן, לפעמים זה נכון. זכרו גם שכל שאר הנוכחים עונדים תגי שם.
"תגי שם הורסים לי את הבגד".
התגים של היום מתחברים באמצעות מגנטים או קליפסים שבטוחים ללבישה על בגד.
"אבל אני כבר מכיר את כולם".
לא, אתה לא. אולי נדמה לך שכן, אבל אנשים עוזבים ומצטרפים לעסקים וארגונים ללא הרף.
"אבל כולם כבר מכירים אותי".
לא, הם לא. גם אם פגשו אותך בעבר, יכול להיות שהם לא זוכרים את שמך. אנשי הנטוורקינג הכי מצליחים יודעים שתמיד יש מישהו חדש להכיר.
אז עכשיו שביססנו מדוע חשוב לענוד תג שם, בייחוד באירועי נטוורקינג עסקי, בואו ונרחיב עליהם את הדיבור.
מה לשים על תג שם ?
להלן מרכיבים חיוניים שקובעים את האפקטיביות של תג שם:
- גודל השם. כל התכלית של תג שם היא לאפשר לאנשים לראות את השם שלכם. דאגו שהשם שלכם יהיה כתוב באותיות דפוס ברורות – ושהן גדולות מספיק בכדי שיוכלו לקרוא אותן!
- שם החברה. רצוי לכלול על תג השם את שם החברה שלכם, או התפקיד שלכם, או שניהם יחד, בכדי שאנשי הקשר החדשים שלכם יוכלו לקשר בקלות ביניכם לבין העסק שלכם.
- מיקום. לעתים קרובות ממליצים למקם את תג השם בצד ימין, וגבוה מספיק בכדי שמי שמביט לכם בפנים או בסנטר יוכל לראות אותו. אם תמקמו את התג נמוך יותר על החולצה או המקטורן, זה עשוי להיות מגושם ומביך כשהאדם השני נאבק לקרוא אותו.
- נייר או פלסטיק? אני לא מעריץ גדול של תגי השם הדביקים מנייר. יש להם שימושים, אבל אני מעדיף לשאת עמי תמיד שם תג משלי מפלסטיק או בלמינציה, כך שלעולם לא איאלץ להשתמש בתגים הדביקים, שמתקלפים בקלות, מתקמטים ונראים פחות מקצועיים.
מתי לענוד תג שם ?
היבט לא פחות חשוב הוא מתי לענוד את תג השם. כמובן שכשמבקרים בוועידה עסקית, כנס או תערוכה מקצועית, חובה לענוד תג. אנשי מקצוע רבים נוטים לענוד את תג השם שלהם בכל פעם שזה נראה אפילו קצת נחוץ, רק בכדי להימנע ממצבים מביכים שבהם דרוש תג שם אבל הוא איננו.
הנה כמה מצבים שבהם אולי תעדיפו להשאיר את תג השם בכיס:
- בסיטואציות אחד-על-אחד. זה נשמע מובן מאליו, אבל תופתעו לגלות כמה פעמים תג השם נענד בפגישה הקבוצתית, ונשאר על דש הבגד הרבה אחרי שהלובש עבר לפגישה אישית עם מישהו.
- על הבמה. ראשית, הקהל שלכם יהיה כל כך רחוק מכם שקשה להאמין שהוא בכלל יצליח לקרוא את תג השם שלכם – גם אם תכתבו את שמכם באותיות של קידוש לבנה. תג השם עלול להסיט את תשומת הלב מכם ומדבריכם, ובדרך כלל כשאתם על הבמה מול קהל גדול אתם מציגים מצגת שמצריכה את מלוא תשומת לבו. בנוסף, פנסי הבמה עשויים לייצר השתקפות או בוהק מהתג.
- בצילום וידיאו. אחת הסיבות לכך היא שמצלמות מייצרות תמונת מראה שלנו, כך שתג השם שלכם יהיה הפוך ובלתי-קריא. רוב סרטוני הוידאו כוללים את השם והתפקיד של הדובר, מה שהופך את תג השם להסחת דעת מיותרת.
- בקבוצה קטנה ואינטימית. היוצא מן הכלל הזה הוא כמובן כאשר כל שאר חברי הקבוצה עונדים את תג השם שלהם, כיון שהיעדר התג שלכם ימשוך אליכם תשומת לב מיותרת (ואולי גם שלילית). עם זאת, באופן כללי, כאשר הקבוצה אינטימית מספיק בכדי לזכור את השם והמקצוע של כולם, או כאשר אתם כבר מכירים את כל חברי הקבוצה, אין צורך לענוד את תג השם שלכם.
תג השם הוא אחד מכלי הנטוורקינג הכי יעילים שלכם, וזאת מכמה סיבות. ראשית, השם שלנו הוא פיסת המידע האישי שהכי קל לשכוח, ואנשים עשויים להימנע מלגשת אליכם אם הם לא יודעים או זוכרים את שמכם. שנית, זו מודעה בחינם שמפרסמת אתכם ואת החברה שלכם. שלישית, תגי שם מעודדים אנשים להיות ידידותיים ונגישים יותר.
ד"ר איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה- New York Times .
ד"ר מייזנר הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), – ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם.
ניתן לעיון בספרו החדש:
Who’s in Your Room, The Secret to Creating Your Best Life ב-Amazon.com