נטוורקינג הינו באופן טבעי "מגושם" (מונח "טכני"). הטבע האנושי מוביל אותנו להתאגד עם אלה הדומים לנו מאוד. אנשים נוהגים להתקבץ יחד על בסיס גיל, מוצא אתני, מעמד מקצועי, מגדר וכו'… הצרה היא, שכאשר אנו מקיפים עצמנו באנשים שיש להם פחות או יותר את אותם סוגי קשרים, יהיה זה קשה ליצור קשרים עם אנשים חדשים או עסקים עימם ברצוננו לעבוד.
כשזה מגיע לנטוורקינג עסקי, אין לדעת את מי אנשים מכירים. אחד המפתחות העיקריים לבניית רשת קשרים מצליחה הוא הגיוון.
כמנהל ארגון נטוורקינג גדול במהלך שלושת העשורים האחרונים, אני משוחח הרבה עם אנשים האומרים לי כי הם מעוניינים ליצור קשרים עם בעלי עסקים העובדים עם לקוחות הנמצאים באותו רקע סוציו-אקונומי של קהל היעד שלהם, או במילים אחרות – ליצור קשרים עם אנשי מקצוע שיש להם לקוחות דומים. אף על פי שזה טוב לכלול אנשים אלה ברשת האישית שלך, זו תהייה טעות גדולה לשאוף לעשות רק איתם נטוורקינג.
זה בטבע שלנו לרצות להתאגד עם אנשים הדומים לנו מאוד כפי שציינתי לעיל, אך השורה התחתונה היא, שאנו נוטים לבלות עם אנשים החווים חוויות דומות לשלנו, או הם בעלי אותה נקודת מבט. רוב חברינו או שותפינו לעסקים הם גם חברים או שותפים עסקיים בינם לבין עצמם. הבעייה היא שכאשר אנו מקיפים את עצמנו באלה שיש להם קשרים דומים לשלנו, יהיה זה קשה ליצור קשרים עם אנשים חדשים או חברות עימם אנו מעוניינים לעשות עסקים.
רשת אישית מגוונת מאפשרת לך להגדיל את אפשרויות הקשרים ברשת שלך, או למצוא את "החוליה המפצלת" ("Linchpin"). "החוליה המפצלת" הוא אותו אדם שיקשר אותך לתחומי עיסוק שונים. החוליות המפצלות הינם אנשים בעלי יכולת חפיפה במספר תחומי עניין או סוגי קשרים, תכונה המאפשרת להם להתחבר לכל קבוצה בקלות.
כשזה מגיע לנטוורקינג, הגיוון הוא המפתח, מאחר והוא מאפשר לנו למצוא את החוליות החיוניות האלו בתוך קבוצות של אנשים. אנשי קשר אלה מהווים את הגשר לאנשים אחרים. הם מייצרים קיצורי דרך בין הקבוצות השונות.
הדרך הטובה ביותר להגדיל את מספר "החוליות המפצלות" הללו בתוך הרשת שלך, הינה ע"י יצירת רשת קשרים מגוונת – ולא רשת הומוגנית.
לאחר שסייעתי בפיתוח אלפי קבוצות נטוורקינג בעשרות מדינות ברחבי העולם, אני יכול להצהיר ללא סייג כי קבוצות הנטוורקינג החזקות ביותר שראיתי, הינם בדרך כלל אלו שיש בהם גיוון רב בדרכים רבות ושונות.
ככל שהקבוצה מגוונת יותר, הסיכוי שיהיו בה קשרים חופפים, או "חוליות מפצלות" המקשרות בין אנשים בתחומים שונים גדל עשרות מונים בדרכים שאינכם יכולים אף לתאר. ככל שיש יותר מקשרים, כך גדל הסיכוי לעשות עסקים עם אנשים שבעבר לא היה לכם סיכוי להגיע אליהם.
גיוון אינו רק הדבר הנכון לעשות, אלא גם הדבר החכם ביותר לעשות כשמדובר בנטוורקינג.
דר' איוון מייזנר, המכונה "אבי הנטוורקינג המודרני" על-ידי CNN הוא סופר שספריו מופיעים ברשימת רבי המכר של ה New York Times הוא המייסד ומנהל החזון הראשי של BNI (www.bni.com), ארגון הרישות העסקי הגדול בעולם. ניתן לעיון בסיפרו החדש Avoiding the Networking Disconnect ב–Amazon.com.